ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    10 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    10 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    377
تعداد کل بازدید ها :
    24926033
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,249 كاربر
بررسی رابطه بین فشار روانی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم انسانی,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 86.26 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 88 صفحه
تعداد بازدید : 1,524 مرتبه


قیمت: 6,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -1

فروشنده ی فایل

honarmand
سایر فایل ها
توضیحات :
این فایل دارای فرمت word و آماده ی پرینت می باشد.
 
همچین این فایل دارای پرسشنامه می باشد.
 
 
 
بررسی رابطه بین فشار روانی  پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه
 
 
 
فهرست مطالب
 
عنوان                                                                                                                          صفحه 
 
چکیده............................................................................................................................. 1
 
فصل اول
 
مقدمه............................................................................................................................... 3
 
بیان مساله.......................................................................................................................... 7
 
اهمیت و ضرورت تحقیق.................................................................................................... 8
 
اهداف تحقیق................................................................................................................... 9
 
سئوالات تحقیق................................................................................................................. 9
 
فرضیه ها......................................................................................................................... 10
 
تعاریف عملیاتی متغیرها.................................................................................................... 11
 
فصل دوم
 
تاریخچه فشار روانی.......................................................................................................... 13
 
تعاریف و نظریه های فشار روانی......................................................................................... 16
 
علل استرس..................................................................................................................... 23
 
عوامل موثر در تشدید فشار روانی........................................................................................ 26
 
عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی......................................................................................... 37
 
ارزشیابی و آزمونهای پیشرفت تحصیلی............................................................................... 51
 
تحقیقات انجام در داخل و خارج....................................................................................... 53
 
فصل سوم
 
مقدمه.............................................................................................................................. 59
 
جامعه............................................................................................................................. 59
 
نمونه و نمونه گیری.......................................................................................................... 60
 
ابزار جمع آوری اطلاعات................................................................................................. 60
 
روائی و اعتبار مقایس سنجش احساس فشار روانی................................................................ 61
 
روش تحقیق..................................................................................................................... 62
 
یافته های پژوهش............................................................................................................. 63
 
 
 
فصل چهارم
 
جداول............................................................................................................................ 62
 
فصل پنجم
 
نتیجه گیری..................................................................................................................... 74
 
پیشنهادات....................................................................................................................... 78
 
محددیت ها..................................................................................................................... 81
 
منابع............................................................................................................................... 83
 
 
 
چكيده تحقيق:
 
در اين تحقيق به بررسي رابطة بين فشار رواني و پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان ابهر پرداخته‌ايم. نمونة تحقيق 372 نفر ( 191 نفر دختر و 181 پسر ) از دانش‌آموزان مذكور را شامل مي‌شود، كه در سال تحصيلي 87-86 مشغول به تحصيل بوده‌اند. روش اين تحقيق توصيفي و از نوع ميداني بوده و ابزار جمع‌آوري اطلاعات،‌براي متغير فشار رواني، پرسشنامة اورسولا ماركهام است كه احساس فشار رواني را مي‌سنجد. براي گردآوري اطلاعات متغير پيشرفت تحصيلي، ضمن مراجعه به كارنامه‌هاي تحصيلي دانش‌آموزان درسال تحصيلي87-86 ،  معدل آنان ثبت شده است. داده‌هاي به دست آمده با استفاده از روشهاي آماري تجزيه و تحليل گرديده و فرضيه‌هاي تحقيق مورد بررسي قرار گرفت. يافته‌ها حكايت از آن مي‌كند كه ميزان فشار رواني دختران بيشتر از ميزان فشار رواني پسران است. همچنين ميزان پيشرفت تحصيلي دختران بيشتر از ميزان پيشرفت تحصيلي پسران است. ولي رابطه‌اي بين ميزان فشار رواني و ميزان پيشرفت تحصيلي دختران ديده نشده، همچنين بين ميزان فشار رواني و ميزان پيشرفت تحصيلي پسران رابطة معناداري مشاهده نشده است. اثر متقابل جنس و پايه ‌هاي تحصيلي بر روي فشار رواني دانش‌آموزان نيز معني‌دار نيست.
 
 
 
 
مقدمه:
 
« رهايي كامل از تنيدگي مرگ است. »
 
                                                                          « هانس سليه»
 
تمدن و تقدس هر جامعه‌اي مديون آموزش و پرورش آن جامعه است. بدون داشتن يك نظام آموزشي و تربيتي صحيح، انتظار هيچگونه پيشرفت و تمدني را نمي‌توان از جامعه داشت. با بررسي و تحقيق در اوضاع و احوال ملتها و شناخت عوامل پيدايش حيات و مرگ تمدنها در مي‌يابيم كه آن قوم و ملتي در مبارزه با جهل و ناداني به پيروزي رسيده و در پي‌ريزي و پيشبرد تمدن بشري نقش موثري داشته است كه بيشترين تلاش و كوشش را صرف بهبود نظام تعليم و تربيت آحاد جامعه خويش كرده است. هر كشوري كه قصد دارد به پيشرفت و تكامل و ترقي در زمينه‌هاي فرهنگي، صنعتي، اقتصادي، اجتماعي، نظامي و .... دست يابد، بايد از يكسري اصول و قوانين علمي و عملي بهره جويد. در اين راستا بدون بهره‌گيري شايسته معلمان عزيز از روشهاي صحيح تدريس و آشنايي با اصول مشاورة كودك و نوجوان، پيشرفتي در تحصيل دانش آموزان و در نتيجه پيشرفت جامعه حاصل نخواهد شد، چرا كه همانگونه كه اطلاع داريم اگر همه دانشآموزان را نگوئيم ولي اكثر دانش‌آموزان در طول تحصيل، مشكلات بخصوصي را دارند كه در نهايت استرس و فشارهاي رواني را به دنبال دارد.
 
     اين روزها موضوع فشار رواني ناشي از كار و زندگي در ميان عامة مردم، متخصصان آموزشي، مددكاران اجتماعي،‌متخصصان بهداشت و ساير كساني كه مسؤليت بهزيستي مردم را به عهده دارند، بسيار رايج بوده و در رأس امور قرار دارد. افراد جامعه كنوني بيش از پيش نسبت به استرس و پيامدهاي آن هوشيار شده‌اند. بزرگسالان و نوجوانان و حتي كودكان از آلودگي محيط زيست، امكان وقوع يك جنگ هسته‌اي، به پايان رسيدن منابع طبيعي و خطرآزمايشهاي هسته‌اي، وجود افزودنيهاي غذايي و مواد سرطان‌زا سخني مي‌گويند و تمامي اين مسائل بخشي از زندگي روزمره را تشكيل مي دهند. والدين و فرزندان مي‌دانندكه هستة خانوادگي دگرگون شده زندگي عصر ما چنان است كه در اغلب خانواده‌ها پدر و مادر هر دو بايد كار كنند تا بتوانند هزينه‌هاي روزافزون را تامين نمايند. طلاق افزايش يافته، ازدواج مجدد هم امري ناممكن نيست. افزون بر اين رسانه‌هاي گروهي افراد را به مشاهده صحنه‌هاي جنگ، خشونت، تخريب و شقاوت و بي‌رحمي، مرگ و كشتار عادت داده‌اند. هشياري فزاينده نسبت به رويدادهاي ضربه آميز زندگي لزوم توجه را به واكنشهاي افراد‌و‌شيوه‌اي‌كه در رويارويي با عناصر‌تنيدگي‌را اتخاذ‌مي‌كنند، ضروري‌كرده‌است.
 
    استرس مي‌تواند پيامدهايي داشته باشد. يكي از عوارض آني و شايع استرس، اضطراب است. و عموميت آن در سطح بين المللي به حدي است كه اين قرن را قرن اضطراب ناميده‌اند و مي‌گويند اين قرن، قرن دلهره و نگراني است، انسانها در هر سطح و شرايطي كه باشند، به نحوي اسير دلهره و اضطرابند و اين امر ريشه و منشا بسياري از بيماريهاي رواني مي‌تواند باشد
 
   با وجود تمام مسائل مربوط به استرس و نتايج خطرناك آن، مي‌توان گفت كه مهمتر از وجود عوامل استرس‌زا در زندگي، روشهاي مقابله با آن عوامل است و تحقيقاتي كه در ارتباط با نحوه جلوگيري و رفع استرس برروي آنچه كه روانشناسان، رفتار سازگاري يا مقاوم بودن مي‌نامند، انجام گرفته است، نشان مي‌دهد كه بعضي از گروههاي جامعه، سالم زندگي مي‌كنند و طول عمرشان زياد است و به اين نتيجه رسيدند كه پيشرفت و موفقيت در زندگي از عوامل اساسي زندگي سالم و طولاني بوده است. (شاملو، سعيد ، بهداشت رواني ، انتشارات  رشد ، تهران ، 1378)
 
اهميت و ضرورت تحقيق:
 
به طور قطع سلامت رواني و پيشرفت تحصيلي دانش‌اموزان براي متوّليان تعليم و تربيت و سياستگذاران سلامت و بهزيستي ، قابل توجه و اهميت است. همچنين والدين نيز، سلامت رواني و پيشرفت تحصيلي فرزندان خود را خواهان مي‌باشند. سالانه هزينه‌هاي هنگفتي صرف آموزش و پرورش فرزندان اين آب و خاك مي‌گردد و اگر مسئولين در جهت رشد و توسعة تعليم و تربيت سرمايه‌هاي اين مملكت ناتوان باشند، آيندة كشوربه مخاطره خواهد افتاد. بنابراين ضرورت دارد كه با توجه به عوامل مؤثر در پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان، در محقق ساختن اهداف آموزش و پرورش كوشا باشيم. لذا توجه به زندگي پراسترس جامعه كنوني و اينكه آيا رابطه‌اي بين فشارهاي رواني و پيشرفت تحصيلي وجود دارد يا نه، مي‌تواند كمكي در رسيدن به اين هدف باشد.
 
 
 
-‌ دوام و امكان كنترل طول دورة فشار رواني:
 
   كنترل داشتن بر طول دورة يك رويداد فشارزا  نيز از شدت فشار رواني مي‌كاهد، در يك پژوهش به آزمودنيها عكسهاي رنگي صحنه‌هاي فجيع مرگ آدميان نشان داده مي‌شد. افراد گروه آزمايشي مي‌توانستند با فشار دادن يك تكمه به نمايش عكسها پايان دهند. آزمودنيهاي گروه‌گواه مي‌بايستي همان عكسها را براي مدت زماني كه افراد گروه آزمايشي به اختيار خود، تماشا مي‌كردند، تماشا كنند، اما خودشان نمي‌توانستند به نمايش عكسها پايان‌دهند. از راه پاسخ گالوانيكي پوست(GSR) معلوم شد كه ميزان اضطراب گروه آزمايشي بسيار كمتر از اضطراب گروهي بود كه هيچ كنترلي بر طول دورة تماشاي عكسها نداشت.
 
2- قابليت پيش بيني:
 
گاهي اوقات مي‌توانيم وقوع حادثه‌اي را پيش‌بيني كنيم ولي گاهي چنين نيست اگرحوادث قابل پيش‌بيني باشند افراد فشاررواني كمتري را احساس مي‌كنند.حتي وقتي آدمي نمي‌تواند كنترلي بر فشار رواني داشته باشد اگر بتواند آن را پيش‌بيني كند از شدت آن كاسته مي‌شود. آزمايشهاي آزمايشگاهي نشان مي‌دهد كه هم آدميان و هم حيوانها رويدادهاي آزارندة پيش‌بيني‌پذير را به رويدادهاي آزارندة پيش‌بيني‌ناپذير ترجيح مي‌دهند.[1]
 
3-‌ ‌ ارزيابي شناختي:
 
ادراك شخص از يك رويداد فشارزا، در شدت و ضعف استرس تأثير مي‌گذارد. اينكه شخص از يك رويداد فشارزا ، چه ادراكي داشته باشد، به برآورد او از درجة تهديدآميز بودن آن رويداد نيز بستگي دارد. موقعيتهايي كه شخص آنها را به صورت تهديدي براي زنده ماندن خود (اطلاع از ابتلا به سرطان) يا به صورت تهديدي براي اعتبار و ارزش خود (شكست در شغلي كه خودش برگزيده) ادراك كند، بيشترين فشار رواني را ايجاد مي‌كند.[2]
 
4-‌  شدت:
 
فشارهاي رواني با شدت ناراحتي كه شخص با آن مواجه مي‌شود در رابطه است مثلاً تأثير آسيب‌ديدگي ناشي از يك حاثه رانندگي كمتر از فقدان يك شخص مورد علاقه مي باشد
 
5-‌ ميزان اعتمادبه نفس و احساس كارآيي:
 
اطمينان خاطر آدمي به اينكه مي‌تواند يك موقعيت فشارزا را به خوبي اداره كند نيز عامل عمده‌اي در تعيين شدت فشار رواني به شمار مي‌رود. براي بيشتر مردم سخنراني در برابر يك جمعيت، رويدادفاجعه‌آميزي به شمار مي‌رود. اما مردماني كه در اين كار مهارتي بدست آورده اند به توانايي خود اطمينان دارند، در چنين موقعيتي اضطراب ناچيزي را تحمل مي‌كنند. مخصوصاً موقعيتهاي اضطراري فشارزا هستند. چون در اين مواقع است كه شيوه‌هاي معمول آدمي براي كنار آمدن با رويدادها كارايي ندارد.(براهني، نقل از هيلگارد واتكينسون، 1372)
 
6- نقش محيط و حمايتهاي اجتماعي:
 
بسياري از محققان ( كاسل1،‌گانستر2 و ويكتور3) استدلال كرده‌اند افرادي كه عضو شبكه اجتماعي گسترده‌اي هستند، كمتر تحت تأثير منفي رويدادهاي فشارزاي زندگي قرار مي‌گيرند و احتمالاً كمتر دچار مشكلات سلامتي ناشي از فشار رواني مي‌شوند. همچنين كاملاً معلوم شده است كه به طور طبيعي وجود سيستمهاي حمايتي نظير خانواده‌هاي گسترده، گروههاي شغلي، انجمنها، موجب تسهيل مقابله با مشكلات، توانبخشي و بهبودي مي‌شوند. چنين فرض شده است كه حمايتهاي اجتماعي به عنوان يك سپر4 يا حائلي5 ميان فشارهاي زندگي و به خطر افتادن سلامتي عمل مي‌كند. (
 
روشهاي پيشگيري از ايجاد استرس:
 
سليه پدر تحقيقات در زمينه استرس، اهداف، قواعد و معيارهايي را كه براي رفتار سالم و پيشگيري از ايجاد استرس لازم است، به شدت  تقسيم مي‌كند.
 
هدفهاي كوتاه مدت:
 
هدفهاي كوتاه مدت، براي ارضاي آني خواسته‌ها مي‌باشد. بسياري از اين اهداف به آساني قابل وصول هستند و احتياج به طرح‌ريزيهاي پيچيده و يادگيريهاي دراز مدت ندارند. مانند لذت بردن از طبيعت، تفريح، گردش، راه رفتن، بازيهاي مختلف سرگرم كننده، فعاليتهاي خلاقه مانند نقاشي و ..... در اين نوع فعاليتها كار و پاداش تقريباً در يك زمان انجام مي شود..
 
   يكي از هدف‌هاي كوتاه مدت در پيشگيري و مقابله با فشارهاي رواني، ورزش است.  تحقيقات نشان مي‌دهد كه با ورزش كردن موادي آرام‌بخش به نام آندروفين در مغز آزاد مي‌شوند و به اين دليل ورزش شيوه بسيار مؤثري  براي برطرف كردن تنشهاي جسماني و روا‌ني است.(عليزاده، ماهنامه موفقيت، ص73)
 
 
 
اهداف تحقيق:
 
هدف كلي: محقق سعي دارد در اين تحقيق به بررسي رابطه بين فشار رواني با پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان ابهر بپردازد.
 
      هدف كاربردي: با تشخيص رابطه فشار رواني و پيشرفت تحصيلي، مي‌توان با استفاده از شيوه‌هاي درست تحصيلي و تربيتي در خانواده ها و نيز در مدارس به هرچه بيشتر پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان كمك نمود.
 
سؤالات تحقيق:
 
    الف- سؤال اصلي تحقيق:
 
1.      آيا بين فشار رواني و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر و پسر دبيرستانهاي شهرستان ابهر رابطه‌اي وجود دارد؟
 
ب- سؤالات فرعي تحقيق:
 
1.      آيا پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان دختر و پسر متفاوت است؟
 
2.      آيا فشار رواني بين دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه در شهرستان ابهر متفاوت است؟
 
3.      آيا بين فشار رواني و پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان پسر رابطه وجود دارد؟
 
4.      آيا بين فشار رواني و پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان دختر رابطه وجود دارد؟
 
5.      آيا فشار رواني دانش‌آموزان در پايه‌هاي مختلف تحصيلي متفاوت است؟
 
فرضيه‌ها:
 
1.      بين ميزان فشار رواني دانش‌آموزان متوسطه دختر و پسر شهرستان ابهر تفاوت وجود دارد.
 
2.      بين ميزان فشار رواني و ميزان پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پسر دورة متوسطه رابطه وجود دارد.
 
3.      بين ميزان فشار رواني و ميزان پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر دورة متوسطه رابطه وجود دارد.
 
4.      ميزان فشار رواني دانش‌آموزان دختر و پسر در سطوح سه گانه تحصيلي متفاوت است.
 
ميزان پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان دختر و پسر دوره متوسطه متفاوت است
 
خ- تمركز:
 
تمركز يكي از مهمترين رموز موفقيت در تحصيل است. تمركز يعني حفظ و نگهداري
 
توجه و حواس روي موضوعي معين. استعداد تمركز، مسأله‌اي ذاتي نيست. تمركز يك ويژگي اكتسابي است و هركس با هوش عادي خود مي‌تواند به آن دست يابد.(نظري، 1374)
 
   تمركز را بايد متمايز از توجه صرف دانست. در واقع تمركز توجه با هدفي است كه به گونه‌اي مؤثر به سوي يادگيري سوق مي‌يابد.(محمودي‌اصل،1381، نقل از پارسا، 1371)
 
د- سازش نايافتگي رفتاري:
 
دانش‌آموزانيكه به ناسازگاري عاطفي مبتلا هستند، از نظر رفتاري با محيط سازش ندارند و از يك ارتباط بين فردي به نحو مطلوب برخوردار نيستند، در معرض انواع افتهاي تحصيلي هستند. به عنوان مثال دانش‌آموزانيكه به بيش فعالي دچار هستند اصلاً آرامش ندارند و يك كار را هيچوقت تمام نمي‌كنند. 99 درصد اين بچه‌ها در مدارس عادي هستند و معمولاً داراي افت تحصيلي مي‌باشند.(جعفري مورخه، 1371، نقل از مجله پيوند)
 
 
 
ذ- واكنش نسبت به ناكامي:
 
وقتي شخص به مانعي برخورد مي‌كند يا براي رسيدن به هدف ناكام مي‌شود به تعبير و تفسير و سازماندهي مجدد رفتارش مي‌پردازد. اين عمل به لحاظ گزينش مسير جديد براي وصول به هدف يا گزينش هدفي كه جانشين آن شود ضرورت دارد..
 
   بنابراين وقتي به مشكلي برخورد كرديد، نهراسيد، بلكه در حل آن بينديشيد و حتي از ديگران كمك بخواهيد و مطمئن باشيد. بسياري از افراد به شما كمك خواهند كرد و شما نيز سرانجام گره را باز خواهيد كرد پس استوار باشيد و نهراسيد وبه قول شاعر:
 
مشكلي نيست كه آسان نشود         مرد بايد كه هراسان نشود
 
اگر مايليد در جامعه، انساني مؤثر و كارآمد باشيد و نامتان به نيكي و بزرگي بدرخشد بايد كمر همت ببنديد و از شكستها ، تجربه كسب كرده و براي پيروزي آينده از آنها سود ببريد.(نظري، 1374)
 
نقش ورزش در پيشرفت تحصيلي
 
ورزش از جهات و جنبه‌هاي مختلف بر كيفيت و كميت فرايند آموزشي اثر مي گذارد. اين اثر در جنبه‌هاي فيزيولوژيكي، ذهني، شناختي، عاطفي، ادراكي، محيطي، اجتماعي، گروهي و غيره اثر مي‌گذارد.بديهي است كه پيشرفت تحصيلي نيز با تقويت قواي فيزيولوژيكي ، ذهني ، شناختي ، عاطفي ، ادراكي ، محيطي رابطه مستقيم و غير مستقيم دارد. يكي از مهمترين عوامل افت تحصيلي عدم تقابل و شركت و مشاركت دانش آموزان در فرايند تدريس است و اين مهم از آنجا ناشي مي‎شود كه دانش آموزان از حضور در جمع وحشت دارند. و به محض حضور در كلاس ابهامات و تخيلات فراوان در عدم پاسخگويي به سؤالات در ذهن دانش آموزان تداعي مي‎كند در صورتي كه ورزش كه نوعي شركت در فعاليت‎هاست اين احساس را كاهش مي‎بخشد و حضور در جمع به خصوص در سر كلاس را ممكن و عملي مي‎سازد .. (حيدربيگي ، 1383)
 
   علاوه بر آنچه گفته شد، عوامل ديگري مانند شيوه‎هاي ارزشيابي از آموخته هاي دانش آموزان ، شيوة مديريت مدرسه وصلاحيت مدير ، اصول صحيح مطالعه و مقابله با استرس و حواسپرتي ، در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مؤثرند كه در اينجا مجال بسط آن مقدور نمي‎باشد.
 
 
 
ارزشيابي پيشرفت تحصيلي :
 
استفاده از آزمونها و ساير ابزارها و فنون ارزشيابي پيشرفت تحصيلي يكي از مهمترين فعاليتهاي آموزشي معلمان است. بر طبق نظريه‌هاي جديد آموزش، معلم نه تنها در پايان دورة‌ آموزشي، بلكه در سراسر جريان آموزشي بايد ميزان يادگيري دانش آموزان و دانشجويان خود را ارزشيابي كند. اين كار به معلم كمك مي كند تا هم از چگونگي توفيق و شكست يادگيرندگان در يادگيري و هم از نقاط قوت و ضعف فعاليتهاي آموزشي خود آگاهي حاصل نمايد. اندازه‌گيري بازده‌هاي يادگيري دانش‌آموزان علاوه بر ثمره دادن و صدور گواهينامه به بهبود شيوه هاي آموزشي معلم و تشخيص و دفع نواقص يادگيري دانش‌آموزان نيز كمك مي كند.(سيف، 1373)
 
نتيجه‌گيري:
 
آموزش و پرورش زير بناي توسعه اجتماعي، سياسي و فرهنگي هر جامعه است. بررسي عوامل موثر بر پيشرفت  و ترقي جوامع پيشرفته نشان‌ مي‌دهد كه همه اين كشورها از آموزش و پرورش توانمند و كارآمد برخوردار نبوده‌اند. به تعبير ديگر آموزش و پرورش را مي‌توان يكي از نهادهاي تعيين‌كننده بنيادهاي فرهنگي و اخلاقي يك جامعه دانست. اين نهاد از يكسو با كودكان ، نوجوانان و جوانان خلاق، مبتكر و مستعد و از طرف ديگر با طيف گسترده‌اي از مردم به عنوان خانواده‌ها يا اولياي دانش‌آموزان در ارتباط است و تعليمات و آموزش‌هاي خود را چه مثبت و چه منفي به پيكره جامعه تزريق مي‌كند. بنابراين توجه بيش‌تر به تعليم و تربيت، مهم‌ترين عامل پيشرفت فرهنگي و اجتماعي، اقتصادي و سياسي جامعه است كه اثرهاي آن متوجه جامعه و خانواده خواهد شد. استرس و فشارهاي رواني نيز، امروزه بيش از پيش براي افراد ملموس است. در هر گردهم آيي، انسانها از انواع فشارها، صحبت به ميان آورده و به نوعي نارضايتي خود را اعلام مي‌كنند. دانش آموزان نيز از اين مقوله، مستثني نيستند. آنان از يك سو طالب پيشرفت تحصيلي هستند، از سوي ديگر آنطور كه بايد، نظر خانواده و مدرسه را نمي‌توانند تامين كنند. حال با توجه به اهميت آموزش و پرورش در توسعه اجتماعي و سياسي و فرهنگي و صرف هزينه‌هاي هنگفت، اگر پيشرفت تحصيلي دچار آسيب شود، چه بايد كرد؟ غور و تفكر در اين امر سبب بررسي و مطالعه در اين مساله شده افرادي دست به تحقيق در خصوص پيشرفت تحصيلي و يا فشار رواني زده‌اند كه در متن تحقيق به آن اشاره شده است. محقق نيز براي بررسي پاسخدهي به سوال مورد نظر دست به پژوهش موجود زد كه نتايج و تجزيه و تحليل توصيفي و استنباطي داده‌ها نشان مي‌دهد كه پايه و كلاس دانش‌آموزان در مقدار فشار رواني آنان تاثيري ندارد، اما جنسيت در اين متغير موثر بوده، طوريكه فشار رواني دختران بالاتر از فشار رواني پسران گزارش شده است.(دختران =06/13 و پسران =11) كه نتيجه تحقيق در خصوص رابطه جنس با فشار رواني با نتيجه تحقيق كياني(1371)، كه رابطه « جنسيت و استرس» را بررسي مي‌كند، مغاير است، شايد اين تفاوت به علت محدوده سني آزمودنيها در اين تحقيق باشد (آزمودنيهاي تحقيق كياني در فاصله سني 35-20 سالگي قرار دارند). همچنين نتيجه اين تحقيق با تحقيق باقريان(1379)، كه تحت عنوان « بررسي رابطه بين احساس فشار رواني و جنسيت در بين دانشجويان رشته‌هاي مختلف تحصيلي» انجام گرفته و همچنين با نتيجه تحقيق قاريان(1380)، كه در رابطه با « بررسي رابطه بين استرس‌هاي روزانه و بهداشت رواني دانشجويان دختر و پسر» صورت گرفته ، همخواني ندارد و احتمال دارد اين اختلاف به علت تفاوت در مقطع تحصيلي باشد. ارتباط پايه‌هاي تحصيلي با پيشرفت تحصيلي نيز معني‌دار نبوده ولي جنسيت در ميزان پيشرفت تحصيلي اثر دارد. چنانكه مشاهده مي‌شود، پيشرفت تحصيلي دختران بالاتر از پسران است. (دختران =56/17 و  پسران = 61/15) و اين نتيجه با نتيجه تحقيق حجازي،(1382) كه تحت عنوان « بررسي جرأت‌ورزي، عزت نفس و پيشرفت تحصيلي در دانش‌آموزان تيزهوش و عادي دبيرستانهاي شهرستان زنجان» صورت گرفته، مغاير است (نتيجه تحقيق حجازي: دانش‌آموزان تيزهوش در هر سه متغير نسبت به دانش آموزان عادي برتري دارند، اما تفاوتي بين دانش‌آموزان دختر و پسر وجود ندارد)، كه علت اين تفاوت شايد به دليل جامعه متفاوت و يا متفاوت بودن تعداد نمونه‌ها در دو تحقيق مذكور باشد
 ( تعداد نمونه آماري تحقيق حجازي 60 نفر مي‌باشد).
 
در صورتيكه رابطه‌اي بين فشار رواني و پيشرفت تحصيلي پسران به چشم نمي‌خورد، يك رابطه ضعيفي بين فشار رواني و پيشرفت تحصيلي دختران مشاهده مي‌شود كه البته معكوس است. يعني هرچه فشار رواني بيشتر باشد، پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان دختر كم است. در سطح α≤٪۵معني‌دار نيست ولي در سطح α≤٪۱۰، رابطه ضعيف و معكوسي به چشم مي‌خورد) كه نتيجه مورد اخير، با نتيجه تحقيق صحتي و سلطاني، (1376) كه در رابطه با « بررسي و مقايسه ميزان اضطراب و پيشرفت تحصيلي در جامعه دختران پايه سوم راهنمايي منطقه 3 تهران انجام گرفته، مغاير است. (نتيجه تحقيق صحتي و سلطاني: هرچه دانش‌آموزان از لحاظ وضعيت تحصيلي ضعيف‌تر باشند، ميزان اضطراب آنان بيشتر است)، كه علت اين تفاوت احتمالاً به علت تفاوت در مقطع تحصيلي و يا جامعه مورد نظر باشد. و بالاخره نتيجه تحقيق حاكي از اين است كه اثر متقابل بين پايه و جنسيت فشار رواني دانش‌آموزان مشاهده نمي‌شود.
 
منابع و مآخذ
 
1- آزاد، حسين،(1372)،‌آسيب رواني، تهران، انتشارات بعثت.
 
2-‌ احمدي، احمد،(1371)، روانشناسي نوجوانان و جوانان ، تهران، انتشارات تومه.
 
3-‌ پارسا، محمد، (1375)، نظريه‌هاي يادگيري و آموزشي، انتشارات دانشگاه تربيت معلم.
 
4-‌ پاول، تروورجي و انرايت، سيمون جي، ترجمه بخشي‌پور رودسري و صبوري مقدم، حسن،(1380)، فشار رواني، اضطراب و راههاي مقابله با آن، مشهد، شركت بهنشر.
 
5-‌ جعفري مررخه، فرامرز، (1379)، بررسي رابطه بين رضايت از انتخاب رشته تحصيلي با پيشرفت تحصيلي.
 
6-‌ زندي‌پور، طيبه، (1383)، برنامه‌ريزي تحصيلي و شغلي، تهران، شركت چاپ و نشر كتابهاي درسي ايران.
 
7-‌ ‌‌سالمي، شهلا،( 1375)، بررسي تاثير پاره‌اي از متغيرهاي اجتماعي و اقتصادي در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر سال سوم نظام جديد شهر تهران.
 
8-‌  سمپوزيم، استرس،(1372)
 
9-‌ ‌سيف، علي‌اكبر،(1373)، اندازه‌گيري پيشرفت تحصيلي، انتشارت آگاه، تهران
 
10-‌ ‌شاملو، سعيد، (1378)، بهداشت رواني، تهران، انتشارات رشد
 
11ـ  شفيع‌آبادي، عبدالله، (1383)، راهنمائي تحصيلي و شغلي، تهران، انتشارات
 
12-‌  طالب‌زاده، عليرضا، (1382)، نشريه پيوند، ماهنامه آموزشي پيوند.
 
13-‌ عليزاده، مريم‌گل، (بهمن 1383)، ماهنامه موفقيت.
 
14-‌  گروسي، اعظم، (1378)، بررسي رابطه بين اضطراب و پيشرفت تحصيلي.
 
15-‌ مرتضوي‌زاده، سيدحشمت‌ا..،‌(مهر 1382)، نشريه ماهنامه آموزشي پيوند ، شماره 288
 
16- مقدم، بدري، (1379)، كاربرد روانشناسي در آموزشگاه (روانشناسي آموزشگاهي )، تهران ، انتشارات سروش.
 
17-‌ موسويان، ميترا،(1374) ترنسندنتال، مديتيشن و تاثير آن بر كاهش فشارهاي عصبي.
 
18- نريماني، محمد، (1382)، اضطراب و راههاي مقابله با آن، اردبيل، انتشارات نيك‌آموز.
 
19-‌ نظري، مرتضي، (1374)، عوامل موفقيت در تحصيل، تهران، انتشارات مدرسه.
 
20-‌ هيلگارد، واتكينسون،(مترجم براهني، محمد تقي و همكاران، 1372)، زمينه‌روانشناسي‌جلد 2، انتشارات رشد.‌

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.