ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    5 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    5 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    1477
تعداد کل بازدید ها :
    24927133
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,249 كاربر
مقایسه استرس دانشجویان بومی و غیر بومی دانشگاه آزاد اسلامی
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم انسانی,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 50.72 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 68 صفحه
تعداد بازدید : 468 مرتبه


قیمت: 3,800 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 15

فروشنده ی فایل

honarmand
سایر فایل ها
توضیحات :
این فایل دارای فرمت word می باشد.
 
همچنین این فایل دارای پرسشنامه می باشد.
 
موضوع:مقایسه استرس دانشجویان بومی و غیر بومی دانشگاه آزاد اسلامی
 
 
 
فهرست
مدل تحریک بیش از حد
ارزیابی شناختی
برانگیختگی استرسورها
 حوادث زندگی
تعارض یا کشمکش
ناکامی
 کمبودها
 از دست دادن
 شکست
 بی معنایی در زندگی
 فشارهای مربوط به زندگی مدرن
مدل های استرس
مدل مبتنی بر محرک
 مدل مبتنی بر تاثیر متقابل
 الگوی جنبه پردازی
ارزیابی وضعیت چگونگی استرس
بررسی و تصمیم گیری برای رفع استرس
الگوهای سازشی
واکنش های دفاعی جهت دار
اصول کلی واکنشهای استرسی
حجم نمونه:
روش نمونه گیری:
:
 
 
چكيده:
 
هدف اصلي اين مطالعه مقايسه استرس دانشجويان بومي و غير بومي دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهر است. جامعه پژوهش حاضر را كليه دانشجويان بومي و غير بومي دانشگاه ازاد اسلامي واحد ابهر تشكيل مي دادند. تعداد افراد مورد مطالهه در اين تحقيق60 نفر كه به طور تصادفي انتخاب شده اند.
 
با اجراي پرسشنامه اي كه حاوي 23 سوال است ميزان استرس آزمودنيها سنجيده شد. مسئله مورد پژوهش عبارت بود از اينكه آيا بين ميزان استرس دانشجويان بومي و غير بومي دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهر تفاوت معني داري وجود دارد؟
 
براي تجزيه و تحليل داده از آزمونtمستقل براي گروهها استفاده شد. نتايج نشان دا كه تفاوت دو گروه در ميزان استرس معني دار بود.
 
تعريف عملياتي مفاهيم و اصطلاحات:
 
در پژوهش حاضر ميزان استرس آن چيزي است كه آزمون استرس در دانشجويان بومي و غير بومي انجام مي شود.
 
 
 
مقدمه :
 
بحثدر مورد استرس يا فشار رواني در طي قرون گذشته دچار تحولات و فراز و نشيبهاي گوناگون شده است. اولين بار واژه استرس براي رسانيدن مفهوم فشار فيزيكي بكار برده شده و فيزيكدانان طبق فرمول ثابت كرده اند كه هر چه نيروي وارد بر سطح بيشتر باشد فشار حاصله بيشتر خواهد بود و به اين نتيجه رسيدند كه هر چه نيرو افزايش يابد در صورتيكه سطح ثابت باشد فشار به همان نسبت افزايش مي يابد با توجه به اين مسئله بود كه كلودبرنارد فيزيولوژيست قرن 19 خاطر نشان ساخت كه قسمتهاي مختلف بدن موجودات زنده بوسيله محيطي مايع مانند احاطه شده است كه براي ادامه زندگي بايد ثبات داشته باشد و به نظر او تمام ساختارهاي فيزيولوژيك او هدفشان تنها حفظ اين ثبات است. بعد او دسته كانون نظرات كلودبرنارد را گسترش داد و براي اولين بار اصطلاح فيزيكي فشار را در فيزيولوژي بكار برد بدنبال كارهاي كانون، هانس سليه(1930) تعريفي نوين و كاملا متفاوت براي فشار ارائه داد. سليه با تاكيد بر سيستم اندوكريني معتقد است كه تحت تاثير هر عامل يا محركي تغييرات حفاظتي سازگاركننده ايي در ارگانيسم روي مي دهد به نظر هر محرك فشار زا اگر فشار كافي داشته باشد ممكن است منجر به ايجاد واكنش شود كه او آنرا((سندرم سازگاري عمومي)) ناميده است و معتقد است استرس يا فشار رواين عبارت است از مجموعه واكنش غير اختصاصي كه تحت تاثير محركهاي گوناگون در ارگانيسم ايجاد مي شود بعدا نظرگاه ديگري ارائه گرديد و براي تعريف استرس سه مدل طراحي شده ارائه نمود. در اولين مدل استرس به عنوان يك محرك يا حادثه محيطي تعريف شده كه فشار زياد و بيش از حد بر ارگانيسم بوجود مي آورد. در دومين مدل استرس به عنوان يك پاسخ فيزيكي و بدني نسبت به حوادثي كه تعادل را بر هم مي زند تعريف شده و در سومين مدل استرس به عنوان ارزيابي شناختي تعريف شده است كه منجر به درك اين موضوع مي شود كه تقاضاها و توقعات محيطي بيشتر از توانايي ها براي مواجه با آن است. فرويد معتقد است تا زمانيكه خصلت محيط تغييز نكرده است قدرتهاي انطباقي مي تواند تعادل بين ارگانيسم و محيط را بوجود آورند و الگوئي معمول رفتار ادامه يابد. وقتي از ضربه يا فشار صحبت مي كنيم منظورمان اين است كه بعضي از خصوصيتهاي محيط تغيير كرده است. اين تغييرات باعث مي شود كه روش سازگاري قبلي براي انطباق با محيط جديد كافي نباشد به دنبال اين تغييرات اعتماد به نفس از بين مي رود و در علاقه و انگيزه براي فعاليت حاصل مي شود و فرد دچار اختلال مي شود. پاولف براي تبيين اثرات استرس معتقد است كه وقتي بيش از تحمل سيستم عصبي باشد فروپاشي عصبي فرا مي رسد در اين حالت ويژگي هاي رفتار قبلي تغيير مي كند ميزان استرس كه سيستم بدن مي تواند تحمل كند به موجب وضع جسمي فرق مي كند. اگر تحريك بيش از حد به مدت نسبتا طولاني ادامه يابد صرف نظر از نوع سيستم عصبي ما با فروپاشي سيستم عصبي روبرو مي شويم.
 
تمام مشكلات افراد از تفكرات جادوئي و موهومي آنها سرچشمه مي گيرد. در سال 1960 ريچارد هازاروس[1] مفهوم ارزيابي رابراي تبيين اثرات ناشي از استرس وارد فرايند مي كند او واضع اين نظريه است كه ديدگاه ها پديده ها را بوجود مي آورند او معتقد است كه وقتي با محركي روبرو مي شويم سه نوع واكنش نشان مي دهيم يا واكنش نامربوط و بي ارتباط است يا واكنش استرس زاست كه تمام مشكلات ما به خاطرواكنش هاي استرس زاست.
 
هدف تحقيق:
 
آنچه مربوط به هدف اين پژوهش مي باشد مقايسه استرس دانشجويان بومي و غير بومي است و تبيين و شناسايي اين نكته كه افراد در برابر موقعيتهاي استرس زاد دستخوش تغيير مي شوند يا خير و چون دانشجويان اكثر جامعه دانشگاهي را تشكيل مي دهند نتايج اين تحقيق مي تواند در جهت آگاه ساختن افراد ذيصلاح جهت برطرف كردن مسائل و مشكلات آنان باشد كه موجب پيدايش و يا افزايش استرس در دانشجويان مي شوند.
 
 
 
فرضيه هاي تحقيق:
 
بين ميزان استرس دانشجويان بومي و دانشجويان غير بومي تفاوت معني دار وجود دارد.
 
تعريف عملياتي اصطلاحات:
 
دانشجويان بومي: منظور افرادي هستند كه محل تحصيل آنها در محل سكونتشان است و حداقل 4 سال سكونت دارند.
 
دانشجويان غير بومي: منظور افرادي هستند كه محل تحصيل آنها با محل سكونتشان متفادت است.
 
تعريف نظري استرس :
 
استرس به معني فشار و تنش است و به حالتي كه انسان در برابر موقعيت هاي ناخوشايند از خود بروز مي دهد گفته مي شود. به بيان ديگر وقتي فرد با محركهاي غير معمول روبرو مي شود سعي مي كند خود را با موقعيتهاي غير عادي سازگار كرده و انطباق دهد، واكنش جسمي و رواني حاصل از تلاش را استرس مي گويند.
 
 
 تعريف استرس:
 
اصطلاح استرس از زبان انگليسي گرفته شده است و معادل دقيق آن در فارسي كلمه فشار است كه البته تضادي وسيع و طيف گسترده آن را نمي رساند.
 
اين اصطلاح حداقل از قرن پانزدهم در زبان انگليسي مورد استفاده قرار گرفته است در اين زبان كلمه استرس را به معناي فشار يا كشش فيزيكي بكار مكي بردند. تا قرن هفدهم كاربرد آن در حوزه هاي مهندسي و معماري تعيم يافته و از آن پس اين كلمه در مفهوم سختي و فلاكت در مورد انسان نيز مورد استفاده قرار گرفت. به عبارت ديگر فشار وارده بر فرد جايگزين فشار وارده بر شي شده بود در اوايل قرن بيستم سليه و بعضي ديگر استرس را در ارتباط با اختلال روان تني و بعنوان يك عامل بيماريهاي جسمي و رواني مطرح نمودند(بلورچي،1367)
 
بعدا در سال 1930 هانس سليه تمايز بين علت اختلالات بدني و اثرات آن را مطرح نموده و علل يا محرك هاي خارجي را تحت عنوان عامل استرس و حالت عدم تعادل بدن را تحت عنوان استرس معرفي كرد( بلورچي، 1367) براي شناسائي بيشتر واژه استرس بايد به تاريخچه آن برگرديم. يعني زمانيكه اين واژه براي رسانيدن مفهوم فشار فيزيكي بكار برده مي شد فيزيكدانان طبق فرمول  ثابت مي كنند هر چه نيروي وارده بر سطح بيشتر فشار حاصله بيشتر خواهد بود. Pيا فشار و واحد آن پاسكالFيا نيرو و واحد آن نيوتن و Aيا سطح واحد آن متر مي باشد. حال اگر يك نيوتن نيرو بر روي يك متر مربع سطح وارد كنيم يك پاسكال فشار خواهيم داشت. هر چه نيرو افزايش يابد در صورتيكه سطح ثابت باشد فشار به همان نسبت افزايش مي يابد. با توجه به اين مسئله كلودبرنارد فيزيولوژيست قرن 19 خاطر نشان مي سازد كه قسمت هاي مختلف بدن موجودات زنده بوسيله محيطي مايع مانند خون احاطه شده كه براي ادامه زندگي بايد بطور مستمر وجود ثبات داشته باشد به نظر او هدف تمام ساختارهاي فيزيولوژيك تنها حفظ اين ثبات اسن.( فونتانو1990)
 
اين نظرات بوسيله والتر كانون گسترش يافت و او براي اولين بار اصطلاح فيزيكي فشار را در فيزيولوژي بكار برد. او معتقد است يك دسته شبكه عصبي اكثر اعضاي بدن را به هم مرتبط مي كند كه هنگام فشار، واكنش موجود زنده مجموعه كوششي است براي تضمين بقاي بدن با توجه به اصل جنگ و گريز( ديويد فونتانو،1990)
 
هانس سليه 1930 تعريفي نوين و كاملا متفاوت براي فشار ارائه داد. سليه با تاكيد بر سيستم آندوركيني بر اين نظر است كه تحت تاثير هر عامل و يا محركي تغييرات حفاظتي و سازگار كننده ائي در ارگانيسم روي مي دهد. به نظر وي هر محرك فشار را اگر فشار كافي داشته باشد ممكن است منجر به ايجاد واكنش كه او آنرا سندرم سازگاري عمومي ناميده است بشود. ( ديويد فونتانو،1990)
 
خصوصيات اين سندرم عبارتست از ازدياد ترشحات هورمونهاي بخش قشري فوق كليه بر اثر تحريكات غده هيپوفيز مغز كه موجب واكنشهاي فيزيولوژيكي مي شود. سليه به هنگام طرح تاريخي اين موضوع چنين مي گويد: استرس عبارتست از مجموعه واكنش غير اختصاصي كه تحت تاثير محركهاي گوناگون در ارگانيسم ايجاد مي شود.( ديويد فونتانو،1990)
 
بر خلاف تصورات ايجاد شده بود و بايد گفت كه سليه نيز ابتدا چنين تصور مي گردد استرس تنها تحت تاثير عوامل زيان آور روي ارگانيسم ايجاد نمي شود.
 
سليه مي گويد: هر چيز خوشايند يا ناخوشايند باعث استرس مي شود يك ضربه درد آور به همان ميزان مي تواند علت يك استرس گردد كه يك بوسه صميمانه ( ديويد فونتانو،1990)
 
سليه (1990) معتقد است كه استرس از نظر ماهيت اختصاصي اما منشا غير اختصاصي دارد . اختصاصي بودن ماهيت آن يعني اينكه داراي تغييرات قالبي و كليشه ائي يكسان و ويژه ائي است كه مهمترين آن عبارتند از واكنش غذه قشري فوق كليوي، بخش پيشين هيپوفيز، كاهش ميزان ائوزينوميل در خون و رشد فرايندهاي زخمي در دستگاه گوارش، اما غيز اختصاصي بودن ان از ان نشر است كه استرس بر اثر محرك هاي گوناگون بوجود مي آيد. تظاهر باليني وضعيت استرس را سندرم سازگاري عمومي نام گذاري شده داراي سه مرحله است( ديويد فونتانو،1990)
 
الف) واكنش هشدار دهنده
 
ب) مرحله مقاومت
 
ج) مرحله تحليل و واماندگي
 
مرحله هشدار يا بحراني شامل دو بخش است:
 
-      بخش شوك
 
-      بخش ضد شوك
 
در صورت ارائه استرسور بسيار قوي ممكن است ارگانيسم در مرحله هشدار يا بحراني دچار مرگ شود اگر اين حالت اتفاق نيفتد تحت تاثير محرك فوق فعاليت بخش پيشين هيپوفيز افزايش پيدا كرده و در نتيجه آن فعاليت بخش قشري غده فوق كليه شدت مي يابد هورمون گلوكور كورتيكوئيد آزاد مي شود اين هورمونها در واقع ضد حساسيت و ضد هيجاني هستند.
 
سليه اين موارد را عوامل سازگار كننده مي داند زيرا وجود شان به ارگانيسم امكان مي دهد تا تاثير مخرب مرگهاي گوناگون داخلي و خارجي را خنثي كند واكنش هورمون هيپوفيز و غدد فوق كليه اين امكان را به ارگانيسم مي دهد كه به مرحله افزايش مقاومت منتقل شود در اين مرحله اگر سازگاري ايجاد شد تاثير محرك وارده خنثي مي شود و اگر شدت محرك مانع از ايجاد سازگاري شود مرحله ديگري كه نشان بارز آن تحليل رفتن نيروهاي دفاعي ارگانيسم و حتي مرگ است در اين مرحله بينش حساسيت متقابل نيز ايجاد مي شود كه در آن حساسيت ارگانيسم نسبت به تاثير محرك ديگر زياد مي شود.( ديويد فونتانو،1990)
 
نظرگاه ديگري كه راجع به استرس ارائه شده است اين است كه براي تعريف استرس سه مدل طراحي شده را ارائه مي نمايد. در اولين استرس به عنوان يك محركبا حادثه محيطي تعريف مي شود. كه رفتار و بيش از حدي را براي ارگانيسم بوجود مي آورد. در دومين مدل استرس زا به عنوان يك پاسخ فيزيكي و بدني نسبت به حوادثي كه تعادل و آرامش ما را بر هم مي زند تعرف مي كند در سومين مدل استرس را به عنوان ارزيابي شناختي تعريف شده است كه منجر به درك اين موضوع مي شود كه تقاضا و توقعات محيطي بيشتر از توانايي ما براي مواجهه با آنها نيست( ديويد فونتانو،1990)
 
بر مبناي اين تعاريف است كه دو مدل استرس ارائه شده است كه هر كدام سعي مي كنند چگونگي بوجود آمدن اثرات استرس را تبيين كند اين مدل ها مكمل يكديگرن و ما را در يكدتصوير كامل از چگونگي جريان استرس كمك مي كند.
 
مدل تحريك بيش از حد
 
وقتي كه ما مي گوييم فشار زياد، سرو صدا، شلوغي و... استرس زا هستند در واقع معتقديم كه استرس ذاتاً يك محرك و يا تحريك است گاهي اوقات اين عوامل به عنوان استرسور مطرح مي شوند كه باز هم منظور اين است كه اين محركات بطور ذاتي و خودكار بيش از توانائي و استعداد ما براي مواجهه با آنها هستند. انسان در دريافت اطلاعات و محركات محيطي محدوديت خاصي دارد يعني مقدار اطلاعاتي را كه در زمان كوتاهي مي توانيم آنرا به جريان بياندازيم محدود است ما در برخورد با تهديدهاي محيطي تعبير و تفسير اطلاعات جديد و مقاومت در برابر پريشاني و آشفتگي و تصميم گيري درباره چگونگي دعمل تمام انرژي ذهني و شناختي خود را صرف مي كنيم حال اگر نيازها و تقاضاهاي ادامه يابد خستگي جاي آن را مي گيرد و خستگي به نوبه خود توانايي ما را در عمل نسبت به اطلاعات جديد كاهش مي دهد و اگر نيازها همچنان ادامه يابند دقيقاً استرس زا خواهند شد و در آن صورت نسبت به محركات حساس شده و نمي توانيم بطور واضح و آشكار فكر كنيم البته در انسان محركهاي بيش از حد توان بطور خودكار و اتوماتيك منجر به پاسخ مي شود بنابراين استرس به عنوان محرك مطرح مي شود( لئومكه برگ. 1982).
 
ارزيابي شناختي
 
مدل دومي كه راجع به تعريف استرس ارائه شده است چنين فرض مي كند كه يك موقعيت استرس زا به تنهايي نمي تواند برانگيزاننده باشد مگر اينكه ما را به عنوان يك محرك نامناسب ادراك كنيم يعني اينكه معتقد شويم كه نيازهاي محيط بيش از منابع و توانايي براي مواجهه با آنها هستند گر چه محيط تعيين كننده پاسخ استرس ما است اما به تنهايي كافي نيست بلكه استرسهاي محيطي از يك فيلتر با ديد شناختي عبور مي كنند بطوريكه تفكرات ما درباره خودمان در واقع تعيين كننده پاسخ اصلي ماست عوامل زيادي در ادراك يك حادثه بعنوان استرس زا موثر كه دو تا از مهمترين آنها توانايي در پيش بيني و كنترل آنچه اتفاق مي افتد مي باشد عدم توانايي در پيش بيني و يا فقدان كنترل دو عامل مهمي هستند كه ما را به تجزيه و تحليل يك حادثه به عنوان ايتري زا راهنمايي مي كند.(لئومكه برگ)
 
برانگيختگي استرسورها
 
از طريق تاثيري كه دقيقاً در بدن مي گذارند و يا از طريق تفكر. پاسخ استرس را فعال مي كند و منجر به برانگيختگي فيزيولوژيكي مي شوند.
 
استرس . سيستم عصبي خود مختار . سيستم اند و گزين. سيستم ايمني و مغز را تحت تاثير قرار مي دهد و روان شناسان فيزيولوژيك استرس زا به عنوان يك پاسخ بدن به حادثه اي كه آرامش و تعادل حياتي را به هم مي زند توصيف مي كنند.
 
خيلي ها معتقدند كه حالت ناراحتي و حتي بسياري وقتي رخ مي دهد كه بدن از حالت آرامش و تعادل خود توسط برانگيختگي خارج شود.
 
 
 
فهرست منابع:
 
1-                       اخوت- ولي الله- (1362)- تشخيص اختلالات رواني –انتشارات رز.
 
2-                       بلورچي –پروين-(1367)- فشار رواني و ماهيت پيشگيري و سازگاري –انتشارات پازنگ.
 
3-                       حاتمي- حميد رضا- (1377)- بررسي تاثير استرس بر جنبه هاي عاطفي و هيجاني و شخصيت در بيماران رواني شهر تهران- كارشناسي ارشد رشته روانشناسي عمومي.
 
4-                       فلسفي- فاطمه- (1375)- ماهنامه پرورشي تربيت.
 
5-                       گنجي- حمزه- (1379)- بهداشت رواني- انتشارات ارسباران- چاپ سوم- فصل چهار.
 
6-                       يزدي- سيروس-(1365)- استرس هاي ناگهاني و پيامدهاي آن.
 
7-                       پرسشنامه كودرون. 
 
 
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.