حجم فایل : 257.07 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 320 صفحه
تعداد بازدید : 587 مرتبه
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
فروشنده ی فایل
بررسی و شناخت علل و عوامل مرتبط با پیری اجتماعی جانبازان
توجه : این فایل با فرمت ورد می باشد و آماده پرینت است.
فهرست مطالب
چکیده ۱۱
مقدمه ۱۴
توجیه علمی مسئله ۱۵
موضوع: پیرانشناسی اجتماعی ۱۵
اهداف پژوهش ۱۹
هدف کلی ۱۹
اهداف جزئی ۱۹
ضرورت واهمیت پژوهش ۲۰
الف- ضرورت نظری پژوهش ۲۰
ب- ضرورت کاربردی پژوهش ۲۱
فرضیات تحقیق ۲۲
گروه دوم فرضیات ۲۳
گروه چهارم فرضیات ۲۴
محدودة مطالعاتی پژوهش ۲۴
مقدمه ۲۶
پیری اجتماعی از ابعاد و زوایای مختلف ۲۶
الف- زیستشناسی و پیری اجتماعی ۲۸
ب- پزشکی و پیری اجتماعی ۲۹
ج) ریاضی و پیری اجتماعی ۳۲
د- پیری اجتماعی ۳۲
هـ- ادبیات و پیری اجتماعی ۳۵
و – قانون و پیری اجتماعی ۳۶
ز- پیری روانی و اجتماعی ۳۷
بررسی عوامل و پیامدهای جامعهشناختی و روانشناختی مرتبط با پیری اجتماعی ۳۹
۱- عوامل اجتماعی موثر بر پیری اجتماعی ۴۰
۱-۱ تبعیض در فضاهای شهری و پیری اجتماعی ۴۰
۲-۱ رهایی اجتماعی و پیری ۴۲
۳-۱ قضاوت اقشار و گروهها و پیری اجتماعی ۴۳
۴-۱ حمایت اجتماعی و پیری ۴۶
۵-۱ طرد اجتماعی و پیری ۴۸
۲- عوامل روانی موثر بر پیری اجتماعی ۵۰
۱-۲- شرایط استرسزا و پیری اجتماعی ۵۰
۲-۲ تنهایی و پیری اجتماعی ۵۳
۳-۲ انگیزش و پیری اجتماعی ۵۵
۴-۲ نا امیدی و پیری اجتماعی ۵۶
۱- آثار و تبعات اجتماعی پیری ۵۹
۱-۱ مشکلات اقتصادی و پیری اجتماعی ۵۹
۲-۱ اقلیت و پیری اجتماعی ۶۰
اقلیتهای خوار انگاشته ۶۱
اشخاص پیر به عنوان گروه اقلیت ۶۲
۳-۱ بیگانگی و پیری اجتماعی ۶۳
۴-۱محروم شدن از نقشهای اجتماعی و پیری اجتماعی ۶۵
۵-۱ انزوا (تک افتادگی) و پیری اجتماعی ۶۸
۲- آثار و تبعات روانی پیری اجتماعی ۷۱
۱-۲ افسردگی و پیری اجتماعی ۷۱
۲-۲ تصویر ذهنی و پیری اجتماعی ۷۴
۳-۲ تأثیر جسم بر روان و پیری اجتماعی ۷۵
۴-۲ نوستالژی و پیری اجتماعی ۷۷
۵-۲ عزت نفس و پیری اجتماعی ۷۸
نتیجه گیری ۸۰
مکاتب و بینشهای جامعه شناختی و روان شناختی مرتبط با پیری اجتماعی ۸۱
۱) نظریات جامعهشناختی ۸۱
۱-۱-اصول موضوعه کارکردگرایی ۸۱
۱-۱-۱-سالخوردگی از دیدگاه کارکردگرایی ۸۳
۲-۱-۱- نگرش مرتن به پیری اجتماعی ۸۵
۳-۱-۱- نگرش امیل دورکیم به پیری اجتماعی ۸۷
۲-۱- ساخت گرایی و پیری اجتماعی ۸۹
۱-۲-۱- نگرش مارکس به پیری اجتماعی ۸۹
۲-۲-۱- نگرش پارسونز به پیری اجتماعی ۸۹
۳-۱- نگرش میلز به پیری اجتماعی ۹۰
۴-۱ دیدگاه سیمن و پیری اجتماعی ۹۰
۵-۱- کنش متقابل نمادین و پیری اجتماعی ۹۲
۱-۵-۱- نگرش چارلز هورتن کولی به پیری اجتماعی ۹۲
۲-۵-۱- نگرش مید به پیری اجتماعی ۹۳
۳-۵-۱- نگرش روزنبرگ به پیری اجتماعی ۹۴
۶-۱- دیدگاه شیکاگو و پیری اجتماعی ۹۵
۱-۶-۱- نگرش دیر- ایمرایی – ولز به پیری اجتماعی ۹۵
۷-۱- نظریه محیط اجتماعی (گوبریوم) و پیری اجتماعی ۹۷
۸-۱-نظریه تداوم و پیری اجتماعی ۹۸
۹-۱-نظریه فرانوگرایی (پستمدرنیسم) و پیری اجتماعی ۹۹
۱۰-۱- نظریه فارغ بودن از قید یا عدم تعهد و پیری اجتماعی ۱۰۰
۱۱-۱ نظریه انفصال (انزوا) و پیری اجتماعی ۱۰۲
۱۲-۱-نظریه فعالیت و پیری اجتماعی ۱۰۳
۱۳-۱-نظریه نقش و پیری اجتماعی ۱۰۴
۱۴-۱-نظریه تضاد و پیری اجتماعی ۱۰۵
چارچوب نظری ۱۰۶
مدل مطالعاتی پژوهش ۱۰۷
۲- نظریات روانشناختی ۱۰۸
۱-۲- نگرش فرانکل به پیری اجتماعی ۱۰۸
۲-۲- نگذس پدیدارشناسان به پیری اجتماعی ۱۱۰
۳-۲- نگرش نظریه پردازان مستقل به پیری اجتماعی ۱۱۱
۴-۲- نظریات مربوط به افسردگی و ارتباط آن با پیری اجتماعی ۱۱۲
۱-۴-۲- اریکسون ۱۱۲
۲-۴-۲-بررسی افسردگی از دیدگاه سایر نظریه پردازان ۱۱۳
۳-۴-۲- افسردگی از دیدگاه روانکاوی: ۱۱۴
۴-۴-۲- نگرش شناخت گرایان ۱۱۵
۵-۴-۲- نگرش رفتارگرایان ۱۱۶
۶-۴-۲- افسردگی از دیدگاه اجتماعی ۱۱۷
۷-۴-۲- افسردگی از دیدگاه سلیگمن ۱۱۸
۵-۲- دوگانگی عاطفی (لیونه- فروید) و پیری اجتماعی ۱۱۸
۶-۲-یافتههای بدست آمده از تأثیر گذشته بر رفتار کنونی وارتباط آن با پیری اجتماعی ۱۲۰
۷-۲- نیاز (مازلو- گریوز- راجرز) و پیری اجتماعی ۱۲۴
مقام و کرامت جانباز از دیدگاه اسلام ۱۲۸
بررسی راجع به موضوع مورد پژوهش از دیدگاه ادیان آسمانی ۱۳۱
اسلام و مبحث نیاز ۱۳۷
آشنایی مختصری با جانبازان ۱۴۲
معلولیت ۱۴۳
معلول ۱۴۳
علل معلولیتها ۱۴۳
تعریف جانباز ۱۴۴
درصد جانبازی ۱۴۶
طبقهبندی جانبازان ۱۴۹
ماهیت جانباز ۱۵۱
علل ایجاد مشکل در جانباز ۱۵۲
موانع عمده در اشتغال افراد [جانباز] ۱۵۳
مشکلات کلی جانبازان ۱۵۳
طبقهبندیهای گوناگون مشکلات جانباز ۱۵۴
راهکارهای حکومتی برای مقابله با پیری اجتماعی جانبازان ۱۶۰
بنابر اصل ۲۲ اعلامیه حقوق بشر ۱۶۰
توصیه نامه شماره ۹۹ سازمان بین المللی کار ۱۶۰
«حکم حضرت امام خمینی (ره) در زمینه تشکیل بنیاد شهید و رسیدگی به شهدا و جانبازان» ۱۶۱
قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان مصوب ۳۱/۳/۱۳۷۴، مجلس شورای اسلامی ۱۶۳
الف) اجرای قانون حالت اشتغال- تبصره یک ۱۶۴
ب) اجرای قانون حالت اشتغال- تبصره شش ۱۶۴
ماده (۱۳) ۱۶۵
ماده (۱۸) ۱۶۵
ماده (۱۹) ۱۶۵
امتیازات استخدامی ایثارگران ۱۶۶
قوانین و مقررات تسهیلات شغلی جانبازان (ایجاد شغل و حمایت های شغلی) ۱۶۷
قوانین و مقررات آموزش ۱۶۹
سهمیه دانشگاهها ۱۷۰
آییننامهها و دستورالعملهای داخلی بنیاد جهت اعطای تسهیلات به جانبازان ۱۷۱
واگذاری خودرو ۱۷۱
دستورالعمل توزیع آرم تسهیلات ترددی ویژه جانبازان، مورخ ۱/۱۲/۱۳۷۳ ۱۷۱
نحوه پرداخت وام ۱۷۳
دستوالعمل واگذاری تلفن خارج از نوبت به جانبازان با بیش از ۲۵% از کارافتادگی ۱۷۳
دستوالعمل اجرایی پرداخت حق پرستاری جانبازان ۱۷۴
نحوه محاسبه حق پرستاری: ۱۷۴
راهکارهای مقابله با پیری اجتماعی در سایر کشورها ۱۷۸
رهیافت یا رسش تحقیق (روش پژوهش) ۲۱۸
جامعه آماری ۲۱۹
حجم نمونه ۲۲۰
شیوه نمونهگیری ۲۲۱
ابزار اندازهگیری (ابزار سازی) ۲۲۲
۱)تحلیل اسناد ۲۲۲
۲) پرسشنامه ۲۲۲
۱-۲- نحوه طرح پرسشها ۲۲۲
۲-۲- تعداد پرسشها ۲۲۳
۳-۲- شکل پرسشها ۲۲۳
۴-۲- نوع پرسشنامه ۲۲۴
۳) مصاحبه عمقی ۲۲۴
اعتبار ۲۲۹
روایی ۲۲۹
پایایی ۲۳۰
تعاریف مفاهیم و متغیرهای تحقیق ۲۳۱
سطح تحصیلات ۲۳۲
آشنایی با افراد ذینفوذ در سازمان ها و ارگان های مختلف ۲۳۲
وضعیت شغلی ۲۳۳
اشتغال به کار همسر ۲۳۳
فرزندان ۲۳۳
مقبولیت از طرف مردم ۲۳۴
ارزش های جبهه و جنگ ۲۳۴
سالهای خدمت در جبهه ۲۳۵
اعتقادات مذهبی افراد ۲۳۵
درآمد ۲۳۶
مزایای جنبی ۲۳۶
امکانات قبل یا هنگام جنگ ۲۳۷
نوع حضور در جبهه ۲۳۷
وضعیت مسکن ۲۳۷
دریافت کمک مالی ۲۳۸
مشارکت سیاسی و حزبی ۲۳۸
وضعیت تأهل ۲۳۹
ساعات تنهایی ۲۳۹
قضاوت جامعه ۲۴۰
درصد جانبازی ۲۴۰
دیاگرام روابط متغیرهای مستقل و وابسته ۲۴۱
روش جمعآوری اطلاعات ۲۴۱
روشهای تجزیه و تحلیل (آماری) اطلاعات ۲۴۲
۱) جداول یک بعدی ۲۴۸
جدول (۱-۱): توزیع جمعیت نمونه بر حسب میزان سن ۲۴۸
جدول(۲-۱): توزیع جمعیت نمونه بر حسب وضعیت تاهل و تعداد فرزندان ۲۴۹
جدول (۳-۱): توزیع جمعیت نمونه بر حسب سطح تحصیلات ۲۴۹
جدول (۴-۱): توزیع جمعیت نمونه بر حسب درصد جانبازی ۲۵۰
جدول (۵-۱): توزیع جمعیت نمونه بر حسب امتیازات و مزایا با توجه به درصد جانبازی ۲۵۱
جدول (۶-۱): توزیع جمعیت نمونه بر حسب تعداد سالهای خدمت در جبهه ۲۵۲
جدول (۷-۱): توزیع جمعیت نمونه بر حسب وضعیت مسکن ۲۵۳
جدول (۸-۱): توزیع جمعیت نمونه بر حسب نوع شغل ۲۵۴
جدول (۹-۱): توزیع جمعیت نمونه بر حسب میزان درآمد ۲۵۵
جدول (۱۰-۱): توزیع جمعیت نمونه بر حسب دفعات دریافت کمک مالی از دیگران ۲۵۶
جدول (۱۱-۱): توزیع جمعیت نمونه بر حسب امکانات هنگام جنگ یا قبل از آن ۲۵۷
جدول (۱۲-۱): توزیع جمعیت نمونه بر حسب نوع رفتن به جبهه ۲۵۸
جدول (۱۳-۱): توزیع جمعیت نمونه بر حسب میزان ساعات تنهایی در طول هفته ۲۵۹
جدول (۱۴-۱): توزیع جمعیت نمونه بر حسب تعداد دفعات حضور در مسجد ۲۶۰
جدول (۱۵-۱): توزیع جمعیت نمونه بر حسب تعداد دفعات شرکت در راهپیمایی ۲۶۱
جدول (۱۶-۱): توزیع جمعیت نمونه بر حسب قضاوت جامعه ۲۶۲
جدول (۱۷-۱): توزیع جمعیت نمونه بر حسب میزان گرایش به پیری اجتماعی ۲۶۳
۲) جداول دو بعدی ۲۶۴
جدول (۱-۲): توزیع جمعیت نمونه بر حسب میزان سن و پیری اجتماعی جانبازان ۲۶۴
جدول (۲-۲) : توزیع جمعیت نمونه بر حسب وضعیت تأهل و تعداد فرزند و پیری اجتماعی جانبازان ۲۶۶
جدول (۳-۲): توزیع جمعیت نمونه بر حسب تحصیلات و پیری اجتماعی جانبازان ۲۶۸
جدول (۴-۲): توزیع جمعیت نمونه بر حسب درصد جانبازی و پیری اجتماعی جانبازان ۲۶۹
جدول (۵-۲): توزیع جمعیت نمونه بر حسب میزان مزایا و پیری اجتماعی جانبازان ۲۷۱
جدول (۶-۲): توزیع جمعیت نمونه بر حسب تعداد سالهای خدمت در جبهه و پیری اجتماعی جانبازان ۲۷۳
جدول (۷-۲): توزیع جمعیت نمونه بر حسب وضعیت مسکن و پیری اجتماعی جانبازان ۲۷۵
جدول (۸-۲): توزیع جمعیت نمونه بر حسب نوع شغل و پیری اجتماعی جانبازان ۲۷۷
جدول (۹-۲): توزیع جمعیت نمونه بر حسب میزان درآمد و پیری اجتماعی جانبازان ۲۷۹
جدول (۱۰-۲): توزیع جمعیت نمونه بر حسب تعداد دفعات دریافت کمک مالی از دیگران و پیری اجتماعی جانبازان ۲۸۱
جدول (۱۱-۲): توزیع جمعیت نمونه بر حسب امکانات هنگام جنگ یا قبل از آن و پیری اجتماعی جانبازان ۲۸۳
جدول (۱۲-۲): توزیع جمعیت نمونه بر حسب نوع رفتن به جبهه و جنگ و پیری اجتماعی جانبازان ۲۸۴
جدول (۱۳-۲): توزیع جمعیت نمونه بر حسب میزان ساعات تنهایی در طول هفته و پیری اجتماعی جانبازان ۲۸۷
جدول (۱۴-۲): توزیع جمعیت نمونه بر حسب تعدا دفعات حضور در مسجد و پیری اجتماعی جانبازان ۲۸۹
جدول (۱۵-۲): توزیع جمعیت نمونه بر حسب تعدا دفعات شرکت در راهپیمایی و پیری اجتماعی جانبازان ۲۹۱
جدول (۱۶-۲): توزیع جمعیت نمونه قضاوت جامعه و پیری اجتماعی جانبازان ۲۹۳
۳) جداول طیفی ۲۹۵
جدول (۱-۳): توصیف سیمای جمعیت نمونه بر حسب «میزان بیاحترامی از جانب هممحلیها» ۲۹۵
جدول (۲-۳): توصیف سیمای جمعیت نمونه بر حسب «میزان اعتقاد به مخفی ماندن مشکلات جانبازان » ۲۹۶
جدول (۳-۳): توصیف سیمای جمعیت نمونه بر حسب «میزان اعتقاد به بهادادن به جانبازان از سوی جامعه» ۲۹۷
جدول (۴-۳): توصیف سیمای جمعیت نمونه بر حسب «میزان اعتقاد به دخالت سیاستمداران در خارج شدن جانبازان از فعالیتهای اجتماعی» ۲۹۸
جدول (۵-۳): توصیف سیمای جمعیت نمونه بر حسب «میزان درک احساسات جانبازان از جانب اعضای خانواده» ۲۹۹
جدول (۶-۳): توصیف سیمای جمعیت نمونه بر حسب «اندازه وابستگی به دیگران» ۳۰۰
جدول (۷-۳): توصیف سیمای جمعیت نمونه بر حسب «میزان لذت بردن از انجام فعالیتهای روزمره » ۳۰۱
جدول (۸-۳): توصیف سیمای جمعیت نمونه بر حسب «میزان لذت بردن از بیان خاطرات دوران جنگ برای خود و دیگران» ۳۰۲
جدول (۹-۳): توصیف سیمای جمعیت نمونه بر حسب «میزان ناموفق بودن در وظایف شغلی بعلت نقص عضو» ۳۰۳
جدول (۱۰-۳): توصیف سیمای جمعیت نمونه بر حسب «میزان احساس نا امیدی» ۳۰۴
جدول (۱۱-۳): توصیف سیمای جمعیت نمونه بر حسب «اعتقاد به ممانعت جنگ به ادامه تحصیل» ۳۰۵
جدول (۱۲-۳): توصیف سیمای جمعیت نمونه بر حسب «میزان اعتقاد به جاماندن از دیگران به جهت حضور در جبهه و جنگ» ۳۰۶
جدول (۱۳-۳): توصیف سیمای جمعیت نمونه بر حسب « میزان احساس ندامت مردم بعلت از حضور در جنگ» ۳۰۷
جدول (۱۴-۳): توصیف سیمای جمعیت نمونه بر حسب « میزان پذیرش نظرات منطقی در رابطه با امور سیاسی کشور» ۳۰۸
جدول (۱۵-۳): توصیف سیمای جمعیت نمونه بر حسب «اعتقاد به کنار گذاشته شدن از سوی جامعه» ۳۰۹
جدول (۱۶-۳): توصیف سیمای جمعیت نمونه بر حسب «میزان عملکرد مؤسساتی که مواظبت از جانبازان را تقبل کردهاند.» ۳۱۰
چكيده
تحقيق حاضر با عنوان بررسي و شناخت علل و عوامل مرتبط با پيري اجتماعي جانبازان جنگ تحميلي در شهر تهران، سال (84-1383) با هدف شناسايي بهتر و رفع مشكل يا دگرگوني در ارزش هاي حاكم مردم و مسئولين در قبال جانبازان شكل گرفته است.
پيري اجتماعي مترادف واژه هايي نظير: طرد اجتماعي، از كارافتادگي، انزواطلبي و يا عدم توجه و حمايت خانواده، مسئولين وساير افراد جامعه نسبت به فرد و يا گروه خاصي از اجتماع ميباشد. در اين تحقيق بيشتر مفهوم طرد اجتماعي مدنظربوده است ، كه رابطه آن با متغيرهايي از قبيل: سن، وضعيت تأهل، درصد جانبازي، تعداد سالهاي خدمت در جبهه و …سنجيده شده است. در اين راستا سوالات تحقيق نيز عمدتاً مربوط به نوع يا ميزان رابطه اين مفاهيم با ميزان و سطح طرد شدگي اجتماعي جانبازان از صحنههاي سياسي- اجتماعي مي باشد.
جمعيت نمونه اين تحقيق حدود 150 نفر از جانبازاني است كه از نواحي مختلف شهر تهران با روش نمونهگيري تصادفي ساده و سيستماتيك به طور تلفيقي انتخاب شده اند.
روش پژوهش با توجه به معيارهاي كلي از نوع مقطعي، توصيفي و در برخي محورها بصورت تبييني بوده و در چارچوب ابزارهاي غالب از روش اسنادي وپيمايشي به صورت همزمان، بهره گرفته هم چنين فن پرسشنامه تؤام با مصاحبه عمقي به عنوان ابزار تكميلي استفاده شده است. پرسشنامه شامل 30 سؤال باز و 2 سوال بسته در دو بخش شناسايي و طيفي (ليكرت) تدوين گرديده است. پس از جمعآوري اطلاعات با بهرهگيري از روشهاي آمار توصيفي و استنباطي همراه با آزمونهاي كاي اسكوئر[1]، وي كرامرز[2]. ديسامرز[3] و رواسپيرمن[4]، يافتهها در قالب 17 جدول يكبعدي و 16 جدول دو بعدي ارائه شده است. نتايج اين پژوهش نشان ميدهد كه 60 درصد جمعيت نمونه داراي پيري اجتماعي زيادي بوده است. جالب توجه آنكه موضوع مورد بررسي با متغيرهايي نظير: ميزان مزايا، امكانات هنگام جنگ يا قبل از آن، ميزان ساعات تنهايي و قضاوت جامعه، رابطه معنادار و مستقيمي داشته است. يعني با كاهش يا افزايش متغيرهاي مذكور، پيري اجتماعي نيزهم جهت با آنها تغيير مي يابد.
مقدمه
پيري پديده اي است جسماني اما عوامل اجتماعي مي تواند در تسريع آن موثر افتد. بدين معني كه چيزي از خارج بر فرد تحميل شده و ناراحتي هاي جسماني و رواني را براي شخص در پي دارد. بدين ترتيب مي توان اذعان نمود كه پيري امري نسبي بوده و در آن علاوه بر شاخص جسماني، عوامل رواني و اجتماعي نيز، موثر مي باشند.
چنانچه پيري را مسامحتا با ديد اجتماعي بررسي نمائيم، در اينصورت دريچه اي فراخناك به پهناي تاريخ زندگاني انسان بر روي كره زمين در پيش روي هر محققي گشوده خواهد شد.
با توجه به وسعت مفهوم پيري در نظرگاه اجتماعي، اين پديده ميتواند گربيان گر اقشار كثيري از جامعه گردد. يكي از گروههايي كه اين پديده در مورد آنها به وقوع پيوسته، قشر جانباز مي باشد. با عنايت به اينكه، جانبازان در كشورما گروهي هستند كه به منظور دفاع از مرز و بوم كشور بذل جان نموده و در عين از دست دادن بخشي از سلامت جسماني خود، از لحاظ ويژگي هاي روحي و رواني نيز دستخوش تغييراتي گشته اند، لذا در پژوهش حاضر اين قشر ايثارگر كه در معرض آسيب بيشتري بوده اند مورد توجه قرار گرفته اند. بنابراين با توجه به مفهوم پيري اجتماعي مي توان گفت: اين پديده در قشر جانبازان، افرادي را شامل مي شود كه علي رغم از خودگذشتگي شان در دفاع و يا ارتقا كشور،جامعه آنها را به وادي فراموشي سپرده و مورد بي مهري قرار داده است كه از عوارض آن : انزوا، گوشه نشيني، احساس تنهايي مي باشد.
براين اساس به پيرامون اهداف تحقيق، اهميت موضوع، فرضيات و محدوه مطالعه پژوهش پرداخته شده از آنجا كه پژوهش حاضر، تجربه اي دو سويه است ،اميدواريم براي خوانندگان نيز متقابلا رضايت بخش باشد.
توجيه علمي مسئله
موضوع: پيرانشناسي اجتماعي[5]
عنوان: بررسي و شناخت علل و عوامل مرتبط با پيري اجتماعي بين قشر جانبازان جنگ تحميلي در شهر تهران، سال (84-1383).
توجه به يك مسئله اجتماعي از آگاهي جامعه، پيرامون وجود آن موضوع در نظام اجتماعي سرچشمه ميگيرد، از اينرو كلام آغازين مادر طرح مسئله تحقيق از رابطه فرد و جمع و جداييهاي آنها شروع ميشود و به ما اجازه ميدهد كه حداقل طرح كلي يك مشكل نظري اساسي را مشخص كنيم. بر اين اساس پرسشي كه به عنوان سوال پايه مدنظر ميباشد عبارت است از اينكه: پيري اجتماعي چيست؟
پيري اجتماعي، اگر اين تعبير درست باشد در زمانهاي قديم مشكل تلقي نميشد يا وجود نداشت بلكه از فراوردههاي عصر حاضر است. به طوري كه ميدانيم واژه پيري تداعي كننده مفاهيم متعددي از قبيل پيري جسمي، پيري قانوني، پيري رياضي وغيره است همينطور فاكتورهاي معيني من جمله ناتوانيجسمي، كاهش يادگيري و تغييرات فيزيولوژيك و مانند آن را به همراه دارد. به نظر ميرسد امروزه واژه پيري وسعت، عمق و پيچيدگي بيشتري پيدا كرده است. به تبع آن مفهوم نويني مطرح ميشود كه بايد به عنوان يك پديده اجتماعي ساختاري و بالاتر از آن مسئله اجتماعي مورد توجه قرار گيرد چرا كه از يك طرف فرد تا زماني وجود دارد و مطرح است كه براي نظام اجتماعي كاركردي داشته باشد؛ در غير اينصورت جامعه او را كنار ميزند. از سوي ديگر اين نگاه كه با كاهش تواناييهاي فرد، پيران را از صحنه اجتماع حذف ميكنند، در حد تواناييهاي بدني و ذهنيشان در زندگي روزانه، اجتماعي و اقتصادي شركت نميدهند، فرصتهاي آنان را براي فعاليت در اجتماع كاهش مي دهد. در عين حال گوبريوم نيز معتقد است كه يكي ديگر از عوامل تاثير گذار بر رفتار فرد در طول زندگي، عوامل محيطي، اعم از پشتيباني و حمايت اجتماعي نظير عضويت در گروه، تشكيل خانواده و …ميباشد كه موجبات پيوستگي و وابستگي به محيط را فراهم ميآورد. فردي كه به واسطه موانع موجود در اجتماع از داشتن پيوستگي با ديگران محروم ميماند در برابر اين موانع و محدوديتها تسليم شده و كنارهگيري از اجتماع را به مبارزه با آن ترجيح ميدهد و در اثر گذشت زمان احساس تنهايي بر وي غلبه كرده به عنوان يك پير اجتماع محسوب ميگردد. پس همانطوري كه اجتماع فرد را به انزوا ميكشاند فرد نيز از مداخله در اجتماع دوري ميكند و اين امر به يك رابطه متقابل تبديل مي شود.
سوال ديگري كه در اينجا مطرح است اين ميباشد كه آيا قشر جانبازان نيز در دسته پيروان اجتماعي قرار ميگيرند؟
شايد اگر امروزه فقط از دوران جنگ صحبت كنيم جوانان آن را افسانه و شخصيتهاي آن را اسطوره فرض كنند اما واقعيت جنگ فراتر از افسانه و …بود. حقايق و اتفاقاتي در جنگ رخ داد كه تمام دنيا را متعجب و شگفتزده كرد اما در داخل از جانب برخي از مردم و مسئولين شاهد تعلل و سستي در جهت پاسداري از اين ارزشها بوديم. بنابراين لزوم پرداخت به شخصيت جانباز به عنوان پير اجتماع ضروري به نظر مي رسد
در فرهنگ واژهها، جانباز به معناي جان باختن است. جان باختن در راه هدف معين و تعيين شدهاي كه مورد اعتماد جانباز است. اما در فرهنگ معنويات، اين كلمه آغاز يك راه است، راهي كه انتهاي آن تكامل انسان است. جادهي عشق و ايثاري كه پر از مشكلات و سختيهاست. در اين راه، جانباز نشانهايست از ايثار و حماسه و دليري و شجاعت و در پايان- مبارزه بي امان با سختيها و مشكلات عظيمي است كه تا پايان عمر با صبر و اراده و قاطعيت آنان ادامه خواهد يافت. جامعه كوچك مورد بحث ما زير مجموعهاي است از جامعه بزرگ اسلامي و اجتماعي كه درك مصائب و مشكلات اين جامعه در راه رسيدن به هدف والايش، براي افراد ديگر جوامع تا حدودي قابل بحث است.
از آن جا كه محيط برخورد و زندگي جانبازان، كوچك و محدود است در عصر حاضر اين محيط محدود بر زندگي جانبازان تأثير گذاشته و خواهد گذاشت و مسائل و مشكلاتي را براي آنان فراهم مي آورد.
در رابطه با مسائل و مشكلات پيري اجتماعي در جانبازان متغيرهاي زيادي مطرح است اعم از: خصوصيات زمينه اي، وضعيت اقتصادي، حالات فكري و روانشناختي و اجتماعي.
در رابطه با بعد اجتماعي و پيري چنين ميتوان بيان داشت كه: نگرش هاي سياسي ، ديدگاه هاي مردمي و برخوردهاي اجتماعي با جانبازان بسيار حائز اهميت ميباشد. بطوريكه قضاوت ارزشي جامعه در بعضي موارد، شكل منطقي و انساني نداشته و غالباً در دو حد افراط و تفريط، دلسوزيهاي ناخواسته، ترحم ، طرد، عدم پذيرش اجتماعي و بيتوجهي به حقوق فردي آنان قرار ميگيرد. و امكان برقراري ارتباطات اجتماعي را كاهش ميدهد. در حاليكه ارتباط اجتماعي نه تنها براي فرد جانباز بلكه براي هر انساني مهم ميباشد، هر انساني دوست دارد در محيط باز و فضاي گستردهاي با آرامش خاطر زندگي كند، با جامعه بيشتر در ارتباط باشد تا بتواند نياز اجتماعي خويش را اغنا نمايد. يا ميل دارد با همه كس به گفتگو نشيند. بنابراين تمام اين نيازها و تمايلات در مورد جانبازان نيز صدق پيدا كرده و بايد گفت شوق و شور ايشان چندبرابر انسان سالم ديگري است. در حاليكه اگر جانبازي با تمام وجود، احتياج به تحقيق و شناخت و بررسي داشته باشد و بخواهد به دنبال آنها برود همهي راهها را بر خويش بسته ميبيند. اگر هنري داشته باشد و بخواهد به معرض ديد افراد جامعه قرار بدهد موانعي پيشپاي او قرار ميگيرد همينطور نميتواند به نقاط دور سفر كند و با ديگر مردم جامعه، تماس حاصل نمايد. افرادي كه به عللي دچار ضعف اين برقراري ارتباط ميشوند طبعاً نا اميد و خسته بر جاي ميمانند. بدامان دردها و غمهاي خويش باز ميگردند و غرق در دنياي تفكرات بيسرانجام ميشوند. بدين ترتيب قضاوت ارزشي جامعه موجبات كاهش يا افزايش ارتباطات اجتماعي را فراهم ميآورد و هر چه ارتباطات فرد با محيط تقليل يابد بر پيري اجتماعي فرد افزون خواهد شد
در عين حال عوامل بسياري موجب از هم گسستگي پيوند اين گروه با جامعه ميشود و در نهايت تعامل اجتماعي و منطقي، چسب اجتماعي و ادغام آنها را در جامعه با مشكل مواجه ميسازد. از طرفي اگر كسي در درياي پرتلاطم و سهمگين درد افتاده باشد، براي ما كه در ساحل امن ايستادهايم و واقعيت را نظارهگريم، دردي كه بر غريق عارض شده، قابل درك و احساس نيست و تنها خود را شاهد وناظر جريان يك تراژدي مييابيم، كه در نهايت، قوة دلسوزي ما را تحريك كرده و بدنبال راه نجاتي براي او ميگرديم. جانبازان در حال حاضر شرايط بسيار بدي را ميگذرانند به طوري كه حتي براي تأمين دارو و ساير نيازهاي درماني خود نيز با مشكلات بسياري روبرو هستند. از آنجا كه شخصيت جانباز در چهارچوب اعتقادات اسلامي و جانبازيهايي كه اينان براي حفظ و حراست ناموس ملي داشتهاند شايستة احترام وافر ميباشد، به نظر ميرسد جامعه وظيفة خود را در باب شناخت و شناسايي ابعاد اخلاقي و عملي جانبازان انجام نداده و دور نيست كه مشكلات ناشناختهاي آشكار شده و رخ بنماياند. و اثرات سوء بر عملكرد كلي فرد داشته باشد. چنانچه در بعد روانشناختي ابعاد گوناگون اين تأثيرگذاري مشخص ميباشد، به عنوان مثال بعد از اتمام جنگ تحميلي و وجود معلوليتهاي ناشي از آن امكان افزايش مسائل و مشكلات رواني در رابطه با جانبازان به طور روشني وجود دارد. اين در حالي است كه جامعه سبب شده نقص بدني در تصوير ذهني جانباز اثر منفي بگذارد و بالنتيجه ادارك وي را از خويش دستخوش دگرگوني مينمايد.
در اين رابطه توجه به ، بهبود وضعيت رواني اين انسانهاي مظلوم كه حتي نزديكترين افراد به آنها نيز، قادر به درك درستي از آنان نميباشند، لازم مي نمايد.. ولي چنانچه مشاهده ميشود جانبازان به عنوان جمعيت قابل توجهي از افراد جامعه از رسيدگي دولت و مردم به نيازهايشان محروم ماندهاند.
با توجه به مطالب ذكر شده سعي بر آن است كه به بسط مفهوم پيري اجتماعي در روند كار بپردازيم.
اهداف پژوهش
براي روشنتر ساختن مسير حركت مطالعه و درك اسلوب حاكم بر ساير مراحل پژوهش، آگاهي از اهداف اصلي و فرعي لازم مينمايد. به بيان ديگر سخن گفتن از مقصود تحقيق در ابعاد كلان و خرد، روشنيبخش طريق جريان مطالعه ميباشد
هدف كلي:
بررسي و شناخت علل و عوامل مرتبط با پيري اجتماعي و دلايل بوجود آمدن آن به منظور شناسايي بهتر و رفع مشكلات ناشي از پيري اجتماعي جانبازان و از سوي ديگر دگرگوني ارزشهاي حاكم مردم و مسئولين در قبال جانبازان.
با دستيابي به اين هدف، امكان طرح و توجه به اهداف ريزتري كه در ذيل آمده است فراهم مي گردد.
اهداف جزئي
الف: بررسي وشناخت رابطة برخي از خصوصيات زمينهاي از قبيل: سن، سطح تحصيلات، تعداد فرزند، وضعيت تأهل، تعدادسالهاي خدمت در جبهه و درصد جانبازي با پيري اجتماعي جانبازان.
ب: بررسي وشناخت رابطة برخي از خصوصيات فكري و روان شناختي از قبيل: ساعات تنهايي و اعتقادات مذهبي با پيري اجتماعي جانبازان.
ج: بررسي وشناخت رابطة برخي از خصوصيات اقتصادي از قبيل: درآمد، وضعيت مسكن، وضعيت شغلي، اشتغال به كار همسر، امتيازات و مزايا، دريافت كمك مالي و امكانات قبل يا هنگام جنگ با پيري اجتماعي جانبازان.
د: بررسي وشناخت رابطة برخي از خصوصيات اجتماعي از قبيل: مقبوليت از طرف مردم، قضاوت از طرف جامعه، مشاركت سياسي و حزبي، ارزشهاي جبهه و جنگ، نوع حضور در جبهه و آشنايي با افراد ذينفوذ در سازمان ها و ارگان هاي مختلف با پيري اجتماعي جانبازان.
با اين وصف مشاهده ميشود كه روند پژوهش در قالبي كل نگرانه به سوي فهم و دريافت اطلاعات خردتري است كه درون آن چار چوب كلي نهفته است. در واقع فراهم آوري دادههايي كه پاسخگويي اهداف فرعي تحقيق باشند راه وصول اساسي را هموار مينمايد.
ضرورت واهميت پژوهش
در بين مسائلي كه جامعه به آن دچار است بايد انتخاب و تلاش، براي بررسي موضوعاتي صورت پذيرد كه از درجه اهميت بالاتري برخوردار هستند. به عبارتي ديگر « …بايد به اهميت مسئله مورد نظر توجه داشت، تا اگر واجد ارزش و اهميت كافي نيست براي آن انرژي و وقت و بودجة انساني بدون جهت تلف نگردد.» (نبوي،(1371)/ ص: 66)
ضرورت و اهميت هر تحقيقي به فوايد نظري و عملي آن بر ميگردد يعني بايد از يك طرف به غنا و پيشرفت تفكر مربوط باشد و از طرف ديگر به شناخت واقعيتها و بهبود وضع موجود كمك كند.
الف- ضرورت نظري پژوهش:
در پاسخيابي پيرامون اهميت موضوع تحقيق حاضر بايد توجه داشت كه از دوران قديم نيز بسياري از افراد سعي در برقراري رابطه انسان و جامعه داشتهاند اين امر در دنياي امروز ضرورت بيشتري يافته است زيرا پيشرفتهاي بسيار سريع ابزارهاي زندگي انساني بدون در نظر گرفتن عواقب آن موجب شخصي شدن هر چه بيشتر زندگي انسانها شده و انسانها را از هم دور كرده است.
اين مسئله در كشورهاي جهان سوم نظير جامعة ايران به نحو بارزي خود را نشان داده است چرا كه جامعه ايراني از يك سو درگير سنتهاي انعطافناپذير و از طرف ديگر گرايش به پيشرفت دارد. مشكل مذكور به راحتي ميتواند انگيزة تنهايي، طرد وحاشيه شدن اعضاي جامعه را فراهم آورد. از آن جايي كه هر فرد يك جزء از نظام اجتماعي است و همانطور كه اگر در بخشي از ارگانيسم يك فرد بيماري پديد آيد سراسر ارگانيسم را بيماري فرا ميگيرد و نه تنها همان قسمت را، بنابراين اگر يك فرد كه جزئي از نظام اجتماعي ميباشد و براي برقراري اين نظام تلاش كرده و در اين راه دچار مشكل جسمي شده است، ناچار به كنارهگيري از جامعه خويش گردد احتمال وقوع اين امر براي سايرين نيز ميرود.
با توجه به رابطه تنگاتنگ فرد و جامعه، همچنين موقعيت خاص اجتماعي كشورمان، لزوم انجام تحقيقات گسترده در كشورما، بيش از ساير كشورها مي باشد و اين در حالي است كه پژوهشهاي بنيادي در اين زمينه به منظور شكل گيري تئوري هاي قابل دفاع، صورت نگرفته و يا تحقيقات در سطح بسيار محدودي بوده است. لذا، ضعف در تئوري ها و وجود خلاهاي بارز در چارچوب نظري اين پديده در جامعه ما، لزوم انجام پژوهشهايي از اين دست را بيش از پيش آشكار مي نمايد.
ب- ضرورت كاربردي پژوهش:
پژوهش حاضر از طرفي در پي شناخت مشكلات جانبازان ميباشد زيرا اين افراد نبايد بدليل مشكلات جسمي در حاشيه قرار گيرند. آنان نه تنها داراي لياقت انساني و نيازمند دوستداشتن و محبت كردن ميباشند بلكه بايد افراد جامعه به جانبازان بيشتر بپردازند ، زيرا آنان نيازمند ترحم نيستند، بلكه بايد از ظرفيتهاي باقي مانده ايشان حداكثر استفاده براي پيشرفت كشور به عمل آيد و در كنار ديگر افراد جامعه فعالانه در كارها مشاركت كنند در اين راستا هر گونه برنامهريزي ضرورت دارد تا تواناييهاي جانبازان توسط دولت مورد حمايت قرار گيرد. چرا كه به نظر ميرسد عليرغم توجه لفظي به مسئله جانبازي ديدگاه علمي از ضعف فراواني برخوردار است.
لذا به دلايل ذكر شده، موضوع پيري اجتماعي براي اين رسالة تحصيلي انتخاب گرديد.
اميد است كه در ساية استعانت حضرت حق، مجموعة حاضر با همة نواقصي كه در بر دارد قادر باشد گوشهاي از ابهامات موجود در چنين بحثي را براي خوانندگان بر طرف سازد و نتايج اين تحقيق منبعي براي مراكز علمي قرار گيرد، هم چنين نقطهاي براي آغاز تلاش در جهت رفع تبعيضها و اعطاي فرصتهاي برابر به انسانها باشد.
فرضيات تحقيق
معادل لاتيني فرضيه[6] از ريشة يوناني به معناي فرض و حدس گرفته شده است. در فارسي معادلهايي چون شرط و فرض يافته است. به طول كلي فرضيه پرسشي است جهت يافته كه انسان در برابر يك امر واقع كه از قبل برگزيده شده است مطرح ميسازد. خواه به منظور بررسي اين امر كه آيا قوانين شناخته شده در مورد آنها قابل اعمال هستند يا خير، خواه جهت دستيابي به قوانيني تازه، روابطي نو و يا پيشنهاد تجربههاي جديد.
به طور كلي در تحقيقات علي، ميداني، اسنادي و …نقش فرضيه انكارناپذير است و بايد فرضيه را به حق موتور تحقيق دانست. تمامي فرايند تحقيق براي اثبات و يا رد فرضيه صورت ميگيرد. هم اثبات و هم رد فرضيه حائز اهميت است و نبايد صرفاً به اثبات فرضيه توجه داشت. (اتسلندر،(1371)/ ص: 27)
فرضيهها به اشكال متفاوت رشد مييابند و در همه آنها يك اصل مشترك است و آن اينكه فرضيه در هر صورت و شكلي كه باشد رابطهاي است حدسي يا فرضي كه موقتاً محققين بين دو يا چند متغير پيشبيني ميكنند تا بعدا اين رابطهها را به يك محك تجربه بزنند و اگر تاييد شد آن را در قالب علمي و يا تجربي بيان كنند و از تعميم وجوه مشترك فرضيههاي تاييد شده به يك تئوري علمي برسند.
منابع اخذ فرضيات در مطالعات تجربي متعدد و متنوع است كه عبارتند از:
الف- تجارب شخصي محقق
ب- تئوريها و نظريات مرتبط
ج- استفاده از تحقيقات پيشين.
د- فرهنگ (كاشاني/ ص : 34)
بر خلاف پديدههاي طبيعي، پديدههاي اجتماعي تابع يك علت نيستند و در پي شناخت هر واقعيت اجتماعي و چگونگي شكلگيري آن بايد بدنبال فهم سببهاي متعدد برآمد. به سخن ديگر پديدههاي اجتماعي (چند سبب) هستند. اصولاً يك بررسي جامعهشناختي هميشه به كمك تعدادي متغير به شرح مجموعهاي از عناصر يا واحدهاي مشابه ميپردازد. (بودون،(1369)/ ص: 78).
آنچه مهم است ارائه فرضياتي با ريشههاي نيرومند است كه اگر ممكن گردد حركت تحقيق در مسير راست گونه بوده و از دقت علمي كافي برخوردار شود.
فرضيات تحقيق حاضر در قالب گروه فرضيات به شكل تركيبي و چند متغيره ارائه شده است.
گروه نخست فرضيات:
- به نظر ميرسد بين برخي از خصوصيات زمينهاي از قبيل: سن، تحصيلات، تأهل و تعداد فرزندان، تعداد سالهاي خدمت در جبهه و درصد جانبازي با پيري اجتماعي جانبازان رابطه وجود داشته باشد.
گروه دوم فرضيات:
- به نظر ميرسد بين برخي از خصوصيات اقتصادي از قبيل: درآمد، وضعيت مسكن، وضعيت شغلي، اشتغال به كار همسر، امتيازات و مزايا، دريافت كمك مالي و امكانات قبل يا هنگام جنگ با پيري اجتماعي جانبازان رابطه وجود داشته باشد.
گروه سوم فرضيات:
- به نظر ميرسد بين برخي از خصوصيات اجتماعي از قبيل: مقبوليت از طرف مردم، قضاوت از طرف جامعه، مشاركت سياسي و حزبي، ارزشهاي جبهه و جنگ، نوع حضور در جبهه و آشنايي با افرادي ذي نفوذ در سازمان ها و ارگان هاي مختلف با پيري اجتماعي جانبازان رابطه وجود داشته باشد.
گروه چهارم فرضيات:
- به نظر ميرسد بين برخي از خصوصيات فكري و روان شناختي از قبيل: ساعات تنهايي و اعتقادات مذهبي با پيري اجتماعي جانبازان رابطه وجود داشته باشد.
محدودة مطالعاتي پژوهش
بررسيهايي كه در ارتباط با موضوع ميباشند از دو بعد نظري و ميداني قابل تأمل است ولي با توجه به اهداف مطالعاتي به ناچار بايد بعضي از عوامل و شرايط را در حوزة مطالعاتي جاي داد.
بر اين اساس پديدههاي اجتماعي با توجه به ويژگيهاي خاص خود و از طرف ديگر با توجه به وسعت و پيچيدگي دنياي انساني و انبوه اطلاعات، محدودة مطالعاتي متناسب با خود را طلب ميكنند تا از زاويهاي خاص به تبيين واقعيت بپردازند در اين پژوهش به جهت وضعيت خاص پديده مورد نظر از تركيب دو روش عمده در علوم اجتماعي استفاده شده است. در بخش نخست كار به لحاظ نظري سعي در جمعآوري اطلاعات مرتبط با موضوع كرديم.
اين تحقيق سعي نموده است كه موقعيت اين پديده را از زواياي ديد و نظريات و ديدگاه هاي جامعهشناختي مورد بررسي قرار دهد و از آنجايي كه به موضوع پيري اجتماعي در نظريات و تئوري هاي جامعهشناختي جايگاه كمرنگي تعلق يافته و پيرامون مسائل جانبازان ديدگاههاي مبسوطي ارائه نشده است به ناگزير جهت تكميل مباحث از تئوري ها و مباحث و نظريات روان شناختي نيز استفاده كرديم. در عين اينكه مفهوم جامعة مورد نظر نيز ما را به يك بحث روان شناختي ميكشاند. بنابراين تحقيق حاضر به تحليل تئوري نظريههاي جامعه شناسي و روان شناسي توأماً نيازمند است. از آن جايي كه با موضوع بديع و تازهاي روبرو بوديم بدست آوردن برخي مطالب از محدودة مطالعاتي منابع مذكور خارج بود. بدين جهت براي تكميل اطلاعات خصوصاً در بخش آمار ناگزير به مراكز مربوطه مراجعه نموديم.
در بخش دوم كار با استناد به روش پيمايشي جهت جمعآوري اطلاعات به مراكز نگهداري و و مراقبت از جانبازان مراجعه نموديم و در عين استفاده از پرسشنامه به عنوان ابزار اندازهگيري از پيشتعيين شده، با توجه به شرايط محيطي، لازم مينمود تا از مصاحبه نيز جهت تكميل اطلاعات بهره گيريم. كه در انتها اطلاعات بدست آمده جهت توصيف سيماي جمعيت نمونه با توجه به فرضيات تحقيق به صورت جداگانهاي مورد بررسي قرار گرفت.