حجم فایل : 271.94 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 123 صفحه
تعداد بازدید : 870 مرتبه
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
فروشنده ی فایل
به نام خدا
این پایان نامه ورد و اماده پرینت میباشد
این پایان نامه دارای پرسشنامه میباشد
پایان نامه بررسی علل تمایل معلمان ابتدایی به تغییر مقطع تحصیلی
فهرست مطالب
مقدمه
1-1 بيان مسأله
1-2 اهداف تحقيق
هدف اصلي
اهداف فرعي
1-3 ضرورت و اهميت تحقيق
1-4 سئوالات پژوهش
سئوال اصلي
1 -5 مدل تحقيق
1-6 تعاريف نظری و عملياتي واژهها
فصل دوم مطالعات نظري
2- 1 ادبيات تحقيق
مقدمه
تعريف آموزش و پرورش
ساختار آموزش و پرورش
تاريخچه آموزش ابتدايي در ايران
اهميت و ضرورت دورة ابتدايي
ويژگيهاي دوره ابتدايي
مسائل و مشکلات دوره ابتدايي
اهميت و نقش معلم در دوره ابتدايي
معلم موفق و تأثير آن بر آموزش و پرورش
ويژگيهاي معلم
ويژگيهاي معلمان دوره ابتدايي
معلمي و ضرورت رضايتمندي شغلي
علل تمايل معلمان ابتدايي در انتقال به مقاطع تحصيلي ديگر
2-2 پيشينه تحقيق
«بررسي عوامل مؤثر در رضامندي از شغل معلمان دوره راهنمايي شهر اصفهان»
«بررسي و شناخت مشکلات معلمان روستاهاي مناطق جنوبي کشور»
«تحقيق درباره مشکلات معلمان ابتدايي و راهنمايي تحصيلي مناطق شهري با تأکيد بر بررسي شغل دوم آنان»
«بررسي رضايت شغلي دبيران بر مبناي نظرية هرزبرگ»
«بررسي تطبيقي مشکلات حرفهاي معلمان در ايران و چند کشور ديگر»
2-3 جمع بندی
فصل سوم روش شناسي تحقيق
مقدمه
3ـ1- روش تحقيق
3-2- جامعه آماري
3-3- حجم نمونه و روش اندازه گيری
3ـ4ـ ابزار جمعآوری اطلاعات
3ـ4ـ1ـ روش كتابخانهاي
3–4–2- روش ميداني
3ـ5ـ روايي و اعتبار تحقيق
3ـ5ـ1ـ روايي
3ـ5ـ2- پايايي تحقيق
فصل چهارم تجزيه و تحليل اطلاعات
مقدمه
4-1 جمعيت شناختی پاسخگويان
4-2 بررسی سوالات پژوهش
جداول و نمودارها
فصل پنجم نتيجهگيري و پيشنهادها
مقدمه
5-1 بیان مسئله , روش اجرا و یافته ها بصورت خلاصه
5-2بحث و تفسیر
5 -3 نتایج
جدول 5-1 نتيجهگيري سوالات پژوهش
5-2 جدول ترتیب اولویت عوامل موثر بر انتقال معلمان به دوره متوسطه
5-3 جدول ترتیب اهمیت شاص ها به تفکیک سوالات پژوهش
5-4 پيشنهادها
الف ) پيشنهادها براساس يافتهها
ب ) پيشنهادها براي تحقيقات بعدی
ج ) پيشنهادهای جانبی
محدوديتها
منابع و مآخذ
فصل اول
کليات پژوهش
مقدمه
معلم در مكتب مقدس اسلام از پايگاه و موقعيت والايي برخوردار است به طوري كه حضرت رسول اكرم (ص) فرموده است انما بعثت معلماً به همين سبب توجه به معلمان يك جامعه، يعني توجه به مقام بشري و توجه به سرچشمه خوبيها , اگر عزت نفس معلمان حفظ شود عزت نفس جامعه حفظ و تأمين ميشود.
بيشك نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران براي تحقق اهداف انقلاب اسلامي و تداوم آن ناگزير است كه به نظام آموزش و پرورش توجه كند و نظام آموزش و پرورش براي تحقق اهداف خود بايد به تأمين و تربيت نيروي انساني لايق و شايسته براي عصر حاضر و آتي بينديشد. در اين راه مهمترين نيروي انساني همان معلم است.
در فرآيند ياد دهي و يادگيري مهمترين و موثرترين كسي كه نقشهاي متعدد و سازنده بر عهده دارد معلم است. جايگاه و نقش معلمان به حدي است كه صاحب نظران تعليم و تربيت بدون وجود معلمان شايسته بازسازي و اصلاح نظام آموزش و پرورش را موفقيتآميز نميدانند.
امروزه كارگزاران اصلي تعليم و تربيت معلماناند زيرا آن چه دانشآموزان كسب ميكنند متأثر از خصوصيات، كيفيات و شايستگيهاي علمي، فرهنگي، اجتماعي و اخلاقي و معنوي معلمان است و تعامل مستمر و چهره به چهره معلم با دانشآموزان وي را در موقعيت ممتاز و منحصر به فردي قرار ميدهد كه هيچ انسان ديگري از چنين موهبتي برخوردار نيست كه پژوهشهاي گوناگون نيز مويد اين امر است.
بنابراين با توجه به رسالت و نقش معلمان در رشد ابعاد وجودي كودكان، نوجوانان و جوانان و تربيت نيروي انساني هر جامعه بايد بگوييم كه معلمان، نقطه آغاز هر تحول آموزشياند آموزش و پرورش كليد و فاتح آينده است و معلمان فاتح عرصه تعليم و تربيت و تمدناند.
لذا توجه جدي و همه جانبه به جذب، انتخاب و تربيت معلمان شايسته، ارتقاي علمي، نگهداري و تكريم شخصيت آنان وظيفه مسئولان بالاي كشو ر، مديران عالي و اجرايي وزارت آموزش و پرورش و اولياي دانشآموزان است.
1-1 بيان مسأله
در نظام آموزش و پرورش نقش عامل نيروي انساني بسيار مهم است و معلم از مهمترين عوامل موثر در رشد و توسعه كيفي و محتوي تعليم و تربيت به شمار ميآيد. با توجه به افزايش روز افزون تعداد دانشآموزان مدرسه رو به طبع نياز به جذب و نگهداري آموزگاران دوره ابتدايي بيشتر محسوس است.
بنابراين در نظام آموزشي ايران نيز بايد به امر نگهداري و استفاده بهينه از معلمان توجه بيشتري مبذول گردد چرا كه كم توجهي نسبت به اين امر مهم مسائل و مشكلات عديدهاي را در امر آموزش به وجود ميآورد.از اين رو سرمايهگذاري در مورد نيروي انساني آموزش و پرورش به ويژه معلمان در ابعاد كمي و كيفي به مساعد ساختن محيطي تربيتي و ايجاد شرايطي كه معلم را به كار خود دلگرم كند امري اساسي است لذا نظام آموزش و پرورش بايد با استفاده صحيح از سيستم نگهداري و ايجاد انگيزه و رغبت در معلمان و اجراي طرحهاي مناسب جهت حل مشكلات مرتبط با آن از بروز مسائل و مشكلات آموزگاران جلوگيري نمايد.
علل و عوامل متعددي هستند كه باعث گرديده است معلمان ابتدايي به مقاطع بالاتر انتقال يابند كه اين عوامل با آموزش و پرورش و بعضاً با جامعه در ارتباط هستند بدين جهت اين تحقيق به دنبال پاسخ به سئوال و مسأله زير است
دلایل تمایل معلمان دوره ابتدایی به انتقال به مقاطع تحصیلی بالاتر چیست ؟
1-2 اهداف تحقيق
هدف اصلي
بررسي علل تمايل معلمان دوره ابتدايي به تغيير مقطع و انتقال به مقطع بالاتر
اهداف فرعي
1- بررسي تأثير سطح درآمد در افزايش تمايل معلمان ابتدايي به تغيير مقطع
2- بررسي تأثير جايگاه و منزلت اجتماعي در افزايش تمايل معلمان ابتدايي به تغيير مقطع
3- بررسي تأثير ميزان سختي كار در افزايش تمايل معلمان ابتدايي به تغيير مقطع
4- بررسي تأثير مشكلات ناشي از تعيين محل خدمت در افزايش تمايل معلمان ابتدايي به تغيير مقطع
1-3 ضرورت و اهميت تحقيق
تعليمات دوره ابتدايي، مهمترين دوره نظام آموزش و پرورش رسمي كشور را تحت پوشش قرار داده و به اين سبب از اولويت خاصي برخوردار است تعليمات اين دوره نخستين گامي است كه در جهت آموزش افراد براي زندگي كردن برداشته ميشود با توجه به همين نقش تعيين کنندة آموزش ابتدايي در شكل دادن به زندگي است كه تقريباً كليه كشورهاي جهان آموزش ابتدايي را به مثابه يك اصل مهم و همگاني پذيرفتهاند و آن را به عنوان زيربنا و ركن اصلي نظام آموزش و پرورش تلقي ميكنند.
پیاژه معتقداست که بهترين طرحهاي اصلاح و بازسازي آموزش و پرورش در صورتي كه معلم به تعداد كافي و با كيفيت مطلوب در اختيار نباشد با شكست مواجه خواهد شد
حتي نتايج حاصل از تحقيقات روانشناسي تربيتي نيز تنها از طريق آموزگاران با تجربه و علاقهمند به مدرسه راه مييابد و بار ترقي جوامع و پيشرفت و تحول روشهاي آموزشي هم به دوش معلمان سنگيني ميكند.
از طرف ديگر ميدانيم ساختهاي ذهني تشكيل شده در دوره ابتدايي شرط اصلي حيات تحصيلي آينده كودك است و تشكيل ساختهاي ذهني دوره بالاتر (نوجواني) در گرو تشكيل ساخت ذهني دوره پائينتر (كودكي) است و شخصيت كودك در اين دوره تشكيل ميگيرد و بسياري از قوانين اجتماعي را فرا ميگيرد.
از آنجا که شرط ورود به دوره های تحصیلی بالاتر گذراندن دوره ابتدایی است سرمایه گذاری برای این دوره و توجه به بهبود کمی و کیفی آن زمینه را برای توفیق دانش آموزان در دوره های تحصیلی بعد فراهم کرده و افت تحصیلی و تربیتی آنان را در این دوره کاهش می دهد .
1-4 سئوالات پژوهش
علل و عواملي متعددي هستند كه باعث انتقال معلمان ابتدايي به مقاطع بالاتر ميگردد كه اين عوامل از جامعه و نظام آموزش و پرورش نشأت ميگيرند سئوالاتي كه در رابطه با اين پژوهش به ذهن ميرسد به صورت زير مطرح ميگردند.
سئوال اصلي
علل تمايل معلمان دوره ابتدايي به تغيير مقطع و انتقال به مقاطع بالاتر چيست؟
سئوالات فرعي
1- آيا سطح درآمد پائين مقطع ابتدايي منجر به تمايل ترك مقطع در معلمان ابتدايي گرديده است؟
2- آيا كم اهميت بودن جايگاه و منزلت اجتماعي مقطع ابتدايي منجر به تمايل ترك مقطع در معلمان گرديده است؟
3- آيا سختي كار بالاي مقطع ابتدايي منجر به تمايل ترك مقطع ابتدايي در معلمان گرديده است؟
4- آيا مشكلات ناشي از تعيين محل خدمت مقطع ابتدايي منجر به تمايل ترك مقطع ابتدايي در معلمان گرديده است؟
1 -5 مدل تحقيق
تحقيق حاضر از جمله تحقيقات توصيفي پيمايشي علـّي است كه محقق در اين پژوهش قصد دارد به تبيين علت هاي تمايل به تغيير مقطع معلمان ابتدايي بپردازد .
1-6 تعاريف نظری و عملياتي واژهها
تعریف دوره ابتدايي
نظری
نخستين مرحله از مراحل تعليم و تربيت رسمي است كه همه كودكان اعم از پسر و دختر از سن 6 تا 11 سالگي را در بر ميگيرد ( صافی ، 1378 ص79 ).
عملیاتی
منظور کودکان 6 تا 11 ساله هستند که دوره ابتدایی در قوچان تحصیل می کنند که طول مدت دوره تحصیل آن 5 سال است .
تمايل
نظری
تمايل توجه مستمر فعاليت انسان به سوي جنبهاي از جنبههاي زندگي است يعني هر وقت فرصت ظهور پيدا كنند آثار خارجي خود را نشان ميدهند.( سیف ، 1375 ، ص98 )
عملیاتی
منظور میل و رغبتی است که یک معلم دوره ابتدایی تمایل دارد دوره ابتدایی را ترک نماید و به مقطع تحصیلی متوسطه رغبت پیدا کند .
تغيير مقطع
نظری
منظور حركت و انتقال از يك دوره تحصيلي پائين (ابتدايي) و ارتقاء به يك دوره تحصيلي بالاتر (متوسطه) است كه طول دورهاي تحصيلي در ابتدايي در كشور ما 5 سال و در دوره متوسطه با احتساب پيش دانشگاهي 4 سال است.
عملیاتی
در این تحقیق درصدی از معلمان ابتدایی هستند که به دلیل اخذ مدرک تحصیلی و دیگر عوامل متقاضی انتقال به مقطع تحصیلی بالاتر هستند .
سطح در آمد
نظری
ميزان حقوق و مزايايي است كه يك معلم در دوره ابتدايي در طول يك ماه خدمت دريافت ميكند كه ميانگين آن به طور متوسط كمتر از چهارصد هزار تومان است.
عملیاتی
منظور درآمد ماهیانه ای است که فرد در مقابل انجام کار موظفی دریافت می کند.
سختي كار
نظری
یعنی مقدار رنج و ناراحتی که فرد در حین انجام وظیفه متحمل می شود .
عملیاتی
منظور كاركردن با قشري از كودكاني است كه از محيط خانواده بدون زمينه قبلي تحصيلي و آموزشي پا به دبستان ميگذارند كه معلمان مجبورند وقت و انرژي بيشتري را به منظور دريافت مطالب درسي صرف كنند و در نهايت تحت فشارهاي جسماني و روحي قرار ميگيرند.
محل خدمت
نظری
محلي است كه معلم آنجا را براي تدريس براي مدت يكسال انتخاب ميكند
عملیاتی منظور محلی است که یک معلم آنجا را برحسب امتیاز و شرایط به مدت یک سال تحصیلی برای تدریس انتخاب می کند .
فصل دوم
مطالعات نظري
2- 1 ادبيات تحقيق
مقدمه
در جوامع کنوني معلم به عنوان يکي از عناصر اصلي نظام آموزش و پرورش که تعليم و تربيت کودکان را به عهده دارد، بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است. امروزه اکثر کشورهاي پيشرفته دنيا بيشترين سرمايهگذاري را در نظام آموزش و پرورش انجام ميدهند در اين راستا سعي و اهتمام رؤساي نظام آموزش و پرورش کشورهاي توسعه يافته در اين است که معلمان مجرب، متخصص، لايق و شايسته را بکار گيرند با توجه به اهميت حرفه معلمي در اکثر کشورهاي دنيا بخصوص کشورهاي اروپايي و چين و ژاپن معلمان از احترام کافي برخوردارند و عموم مردم اين کشورها به معلمان بسيار ارج مينهند. هم چنين با توجه به اين که در اين کشورها معلمان از حقوق و مزاياي عالي بهرهمندند لذا بيشتر نيروهاي متخصص تمايل دارند تا در اين نهاد به کار اشتغال يابند و همين امر باعث گرديده است که امروزه اين کشورها از نظر علمي پيشرفت شاياني داشته باشند.
ژان پيازه ميگويد زيباترين طرح اصلاح و بازسازي آموزش و پرورش در صورتي که معلم به تعداد کافي و با کيفيت مطلوب در اختيار نباشد با شکست رو به رو خواهد شد.
در آموزش و پرورش به هيچ تحول علمي يا نوآوري مطلوب نميتوان دست يافت مگر اين که پيشاپيش در شيوههاي کاري معلمان به عنوان کارگزاران واقعي، تغييرات مناسب بوجود آيد رمز سعادت و بالندگي نظامهاي تعليم و تربيت را بايد در سلامت، رشد و بالندگي معلم جستجو کرد.
امروزه کارگزاران اصلي تعليم و تربيت معلماناند زيرا آن چه دانشآموزان کسب ميکنند متأثر از خصوصيات ـ کيفيات و شايستگيهاي علمي، فرهنگي، اجتماعي و اخلاقي معلمان است و تعامل مستمر و چهره به چهره معلم با دانشآموزان وي را در موقعيت ممتازي قرار ميدهد که هيچ انسان ديگري از چنين موهبتي برخوردار نيست (صافي ، 1378، ص 28).
تعريف آموزش و پرورش
در فرهنگ کشور ما از زمانهاي بسيار قديم اصطلاح تعليم و تربيت را به کار ميبردهاند که بعدها آن را به آموزش و پرورش ترجمه کردهاند. در گذشته تصور بر اين بود که يک معلم دو نوع وظيفه در قبال دانشآموز خود دارد. يکي آموزش مفاهيم علمي و دستاوردهاي تکنولوژي و ديگري پرورش اجتماعي و مذهبي يعني تقويت نيروهاي اخلاقي و ويژگيهاي نيک انساني (شريعتمداري، ، 1369، ص 25).
اما مطالعه دقيق انسان و رفتار و کردار او مؤيد اين است که تجزبه انسان به دو جنبه متفاوت بدن و روان درست نيست، بلکه هر رفتاري از کل وجود او سر ميزند به طور کلي تربيت به معناي وسيعش يعني کمک به پيدايش تغييرات مطلوب در افراد
دانلود پروژه علل تمایل معلمان ابتدایی به تغییر مقطع تحصیلی