ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    10 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    10 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    1059
تعداد کل بازدید ها :
    24906846
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
رابطه عزت نفس با منبع کنترل در بین دانشجویان دختر و پسر
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم انسانی,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 146.23 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 107 صفحه
تعداد بازدید : 1,398 مرتبه


قیمت: 8,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 22

فروشنده ی فایل

ghamgin
سایر فایل ها
توضیحات :

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

ضمنا این فایل دارای پرسشنامه نیز می باشد.

 

موضوع:

رابطه عزت نفس با منبع کنترل در بین دانشجویان دختر و پسر

 

 

فهرست مطالب

چكيده تحقيق                                   

مقدمه                                                                                 

1- فصل اول                                                                        

1-1- بیان مسئله                                                                

1-2-      اهمیت پژوهش                                                                           

1-3- هدف پژوهش                                                                        

1-4-سوالات پژوهش                             

1-5-متغیرهاو تعاریف نظری و عملیاتی آنها     

1-5-1- منبع کنترل                                                                   

1-5-1-2-تعریف عملیاتی                                                                

1-5-2-عزت نفس                                                                                    

2- فصل دوم                                                          

پيشينه نظري                                 

2-1- نظریه ی روانشناسان و جامعه شناسان  در باره ی عزت نفس                                                   

2-1-1- نظریه جیمز                                                                       

2-1-2- نظریه مید                                                                          

2-1-3- نظریه کولی                                                                       

2-1-4- نظریه روزنبرگ                                                                  

2-1-5- نظریه سالیوان                                                          

2-1-6- نظریه هورنای                                                          

2-1-7- نظریه آدلر                                                                        

2-1-8- نظریه راجرز                                                            

2-1-9- نظريه مزلو                            

2-1-10-نظریه ی آلپورت                                                                   

2-1-11-نظریه ی دیگر روانشناسان                                                      

2-1-12-عزت نفس و غرور                                                             

2-1-13-نقش خانواده در شكل گيري عزت نفس        

2-1-14-نقش پدر خانواده بر عزت نفس فرزندان    

  2-1-15-كمك تخصصي براي افزايش عزت نفس          

  2-2-منبع كنترل                                

  2-2-1-رويكردها و نظريه هاي متفاوت درباره منبع   كنترل                                           

  2-2-2-مفاهيم اساسي نظريه يادگيرِي اجتماعي      

  2-2-3-تفاوت هاي فردي                         

  2-2-4-كنترل                                    

  2-2-5-واكنش در برابر از دست دادن كنترل        

  2-2-6-منبع كنترل                              

  2-2-6-1-منبع كنترل دروني                      

  2-2-6-2-منبع كنترل بيروني                      

  2-2-6-3-ويژگي هاي افراد با منبع كنترل دروني   

  2-2-6-4-ویژگی های افراد با منبع کنترل بیرونی        

  2-2-7- تصور راتر در باره انسان                                     

3- فصل سوم                                                               

3-1 –طرح پژوهش                                                                        

3-2- جامعه ی مورد پژوهش                                                  

3-3- نمونه روش نمونه گیری                                                 

3-4-ابزارتحقیق                                

3-4-1-آزمون منبع کنترل                                                                  

3-4-2-آزمون عزت نفس                                                                 

3-5-روش اجرای پژوهش                                                               

3-5-1-اجرای اصلی                                                                       

3-6-1-روش آمار                                                                         

4- فصل چهارم                                                                  

تجزیه و تحلیل آمارِِِي                                                                     

4-1-یافته های مربوط به سوال پژوهش                                   

فصل پنجم                                                                                     

5-1-بحث و نتيجه گيري                                                                      

5-2-پيشنهادات                                                                                    

منابع                                                                                                

     ضمائم                                            

چكيده تحقيق

    پژوهش حاضر٬با عنوان « بررسي رابطه منبع كنترل ( دروني- بروني) با عزت نفس » كه با هدف يافتن رابطه بين عزت نفس و منبع كنترل در پسران و دختران دانشجو وهمچنين يافتن تفاوت  منبع كنترل و عزت نفس بين دانشجويان دختر و پسر , انجام شد.

    منبع كنترل كه داراي دو بعد دروني و بيروني است و بنابر فرضيات راتر ,افرادي كه داراي منبع كنترل دروني هستند معتقدند كه اعمالشان نقش عمدهاي در به حد اكثر رساندن برون دادهاي بد يا خوب دارد و افراد داراي داراي منبع كنترل بيروني٬فكر ميكنند برون دادهاي بد يا خوب ارتباطي با رفتار انها ندارد.

    عزت نفس به مقدار ارزشي گفته ميشود كه فرد به خود نسبت ميدهد و فكر ميكند ديگران براي او به عنوان يك شخص قائل هستند.

    جامعه آماري مورد نظر در اين پژوهش دانشجويان دختر و پسر دانشگاه ابهر بوده و نمونه انتخاب شده نيز 60 نفر از دانشجويان كه شامل 30 دختر و 30 پسر بوده كه در كتابخانه ادبيات مشغول به درس خواندن بو دند و روش نمونه گيري نيز نمونه گيري در دسترس است.

   روش آماري كه در اين پژوهش مورد استفاده قرار گرفت ٬با توجه به اين كه پژوهش داراي دو متغيير بوده كه هر كدام نيز داراي دو بعد بودند روش هم بستگي پيرسون بود.

   نتايج بدست آمده از پژوهش حاضر از قرار زير است:

   1-بين عزت نفس ومنبع كنترل دختران دانشجوي دانشگاه ابهر٬رابطه معناداري وجود دارد.

   2-بين عزت نفس ومنبع كنترل پسران دانشجوي دانشگاه ابهر٬رابطه معناداري وجود دارد.

   3-بين عزت نفس دختران و پسران دانشجوي دانشگاه ابهر٬تفاوت معناداري وجود دارد.

   4-بين منبع كنترل دختران و پسران دانشجوي دانشگاه ابهر٬تفاوت معناداري وجود دارد.

فصل اول

عنوان : كليات تحقيق

مقدمه

بيان مساله

اهداف تحقيق

اهميت و ضرورت تحقيق

فرضيه هاي تحقيق

متغيرهاي تحقيق

تعاريف عملياتي و نظري واژه ها و مفاهيم

مقدمه

در جوامع کنونی و بویژه با ورود به قرن بیست و یکم اکثریت قریب اتفاق افراد به اصول بهداشتی مربوط به ابعاد مختلف جسمانی خویش آگاهی دارند به والدین از طریق رسانه های گروهی و به فرزاندان از طریق آموزشگاهها این مهم توصیه و سفارش
می شود.

ولی اکثریت جامعه متاسفانه به امر بسیار مهم بهداشت روانی خود و فرزندان اهمیت نمی دهند و بهتر آنکه بیان نمائیم آگاهی ندارند. در حالی که بر حسب آمارهای کشورهای مختلف تعداد افراد مبنی بر مشکلات و معضلات روانی رو به فزونی است.

در این میان یکی از مباحث مهم در امر بهداشت روانی عزت نفس یا همان خود بزرگواری می باشد. که یکی از خصوصیات مهم و اساسی شخصیت هر فردی را تشکیل می دهد و به طور حتم روی سایر جنبه های شخصی انسان اثر می گذارد. و کمبود یا فقدان آن باعث عدم رشد سایر جنبه های شخصیت یا ناموزونی آنها خواهد شد و حتی ممکن است پایه گذار بیماریهای روانی گوناگون مانند افسردگی، کمرویی، پرخاشگری، ترس و ... شود (بیابان گرد، 1373،ص 10) عزت نفس عبارت است از ارزشی که اطلاعات و اعتقادات خود فرد در مورد تمام یا چیزهایی که از او ناشی می شود به دست می دهد (شاملو، سعید، ص 70).

عزت نفس و منبع کنترل از جمله مفاهیمی هستند که در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از روانشناسان و پژوهشگران قرار گرفته اند، اما قدمت تاریخی این موضوع در مباحثی که علماء و فلاسفه تعلیم و تربیت در گذشته داشته اند نیز به چشم می خورد در طول صد سال گذشته نیز بسیاری از روان شناسان این نظر را پذیرفته اند که انسان دارای یک نیاز به عزت نفس می باشد (مانند آدلر[1] 1930، آلپورت[2] 1937، راجرز[3] 1959، سالیوان [4] 1953، طارن هورنی [5] 1937، جیمز [6] 1890 ، مازلو[7]، 1970) از میان افراد طارن هورنی 1937 روشی را که افراد تلاش می کنند بواسطه آن یک خود پنداره مطلوب از خود بدست آورده و از آن محافظت و دفاع نمایند را مورد بحث قرار داده است.

فرنچ[8] (1968)  و ارگو[9] (1972) از عزت نفس به عنوان یک سپر فرهنگی در مقابل اضطراب نام می برند. کوپراسمیت(1967) در تحقیق خود به این نتیجه رسید که کودکان با عزت نفس بالا افرادی هستند که احساس اعتماد به نفس، استعداد، خلاقیت و ابراز وجود می کنند و به راحتی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار نمی گیرند.

افزایش پیشرفت تحصیلی، افزایش تلاش فرد در کسب موفقیت، داشتن اعتماد به نفس، متکبر و پرخاشگر بودن، تمایل به داشتن سلامتی بهتر، افزایش پیشرفت تحصیلی، افزایش تلاش فرد در کسب موفقیت، داشتن اعتماد به نفس، متکبر و پرخاشگر بودن، تمایل به داشتن سلامتی بهتر، لذت بردن از روابط با دیگران، پیش بینی مثبت نسبت به موفقیتهای بعدی، ارتباط تنگاتنگ در بین عزت نفس و ابراز وجود، از نشانه های بارز سطوح عزت نفس بالا در افراد است.

جورج کلی[10] 1955 در کتاب روانشناسی ساخت های شخص این نظریه را مطرح کرده است، انسان در پی آن است که محیط خود را پیش بینی و کنترل کند. کلی پیشنهادی کرده است که هر فرد بشر ساخت ها برای خود تدوین کرده که از طریق آنها رویدادهای جهان را ملاحظه و تفسیر می کند و از این راه می تواند رویدادها را پیش بینی و کنترل کند. وی خاطر نشان کرد «ساخت ها تجاربی هستند که پویش های ذهنی در آن جریان دارند. این ساخت ها انتظار توام با پیش بینی تغییر در رویدادها را ممکن می سازند». کلی خاطر نشان می سازد که وقتی ساخت های شخص در ایفای نقش شکست می خورند، فرد احساس تهدید، گناه، خصومت و پرخاشگری می نماید (جورج کلی، کتاب روانشناسی ساخت های شخصیت، 1955، ص 3-2)

در بین نظریه پردازان یادگیری اجتماعی جولیان راتر (1954) پایه فرضیات و منطق علمی خود را تحت تاثیر نظریات طانتور قرار داده و کاربرد نظریات وی در زمینه یادگیری اجتماعی متاثر از نظریات آدلر است.

فرض راتر بر این است که: وقوع فردی نه تنها ناشی از ماهیت و اهمیت هدف ها برای فرد بدنبال دارد. در نظریه ی یادگیری راتر (1954) نیروی بالقوه رفتاری که در یک موقعیت خاص روی می دهند تابعی است از انتظاری که فرد از رفتار خو در مقابل پاداش مناسب دارد و همچنین ارزش آن پاداش برای فرد.

یکی از مفاهیم ویژه و پر اهمیت در نظریه یادگیری اجماعی راتر منبع یا مکان کنترل است. این مفهوم دارای دو بعد کنترل درونی و بیرونی است. بنابر فرضیات راتر، افرادی که دارای کنترل بیرونی هستند دارای ادراک مثبت یا منفی از حوادث و رویدادهایی هستند که ارتباطی با رفتار فرد ندارد و قوای کنترل فردی است. راتر این افراد را معتقد به شانس یا برونی فرض می کند در بعد دیگر کنترل درونی قرار دارند. این کنترل فردی است راتر این افراد را معتقد به مهارت یا درونی فرض می کند (راتر، 1972، ص 28).

ایستین و کوموریت (1971) با انجام تحقیقی دریافتند که آزمودنیهایی که عزت نفس پایین و متوسط داشتند هر دو بطور معنی داری دارای منبع بیرونی کنترل، و آنهایی که دارای عزت نفس بالا بودند دارای منبع درونی کنترل هستند .

آنچه در ادامه می آید پژوهشی است که پیرامون ارتباط منبع کنترل با عزت نفس در بین دانشجویان یکی از دانشگاه ها انجام شده است.

1-1- بیان مسئله:

عزت نفس یک شاخص بسیاری مهم در شخصیت افراد است که با مقدار ارزشی که ما به خود نسبت می دهیم و فکر می کنیم دیگران برای ما قائل هستند گفته می شود و منبع کنترل دارای دو بعد است کنترل درونی (ما بر سرونوشت خود کنترل داریم و دلیل شکست ما و موفقیت هایمان خود ما هستیم) منبع کنترل بیرونی( ما بر سرنوشت خود کنترل نداریم و دلیل شکست ما و پیروزی ما سرنوشت و بخت و اقبال است).

مسئله در این پژوهش این است که آیا بین عزت نفس و منبع کنترل دانشجویان دختر و دانشجویان پسر رابطه معنا داری وجود دارد و آیا بین عزت نفس دختران و پسران دانشجو تفاوت معنا داری وجود دارد و همچنین اینکه آیا بین کنترل دختران و پسران دانشجو تفاوت معنا داری وجود دارد یا نه.

بيان مساله

1- بين كنترل عزت نفس و منبع كنترل دانشجويان جريان رابطه وجود دارد.؟

2- بين عزت نفس و منبع كنترل در دانشجويان پسر رابطه وجود دارد؟.

3- بين عزت نفس دختران و پسران دانشجو تفاوت وجود دارد؟.

4- بين منبع كنترل پسران و دختران دانشجو تفاوت وجود دارد؟

1-2- اهمیت پژوهش:

با توجه به اینکه منبع کنترل و عزت نفس تعیین کننده نگرش فرد نسبت به دنیای پیرامون و خود فرد است و همچنین تمام کارکردها و جوانب زندگی خود را تحت الشعاع قرار می دهد به همین منظور در این تحقیق به دنبال بررسی و یافتن ارتباط بین دو مقوله
عزت نفس و منبع کنترل با هم هستیم.

1-3- هدف پژوهش:

هدف این پژوهش این است که با یافتن رابطه بین عزت نفس و منبع کنترل و با استفاده از نتیجه این پژوهش مبنی بر این که کدام بعد از ابعاد درونی و بیرونی منبع کنترل با عزت نفس بالا معنا دار نسبت به بالا بردن عزت نفس در افراد اقدام کند.

1-5- متغیرها و تعاریف نظری و عملیاتی آنها

1-5-1- منبع کنترل

1-5-1-1- تعریف نظری: مفهوم کنترل دارای دو بعد درونی و بیرونی است. بنابر فرضیات راتر افرادی که دارای منبع کنترل درونی هستند معتقد هستند که اعمالشان، نقش عمده ای در به حداکثر رساندن برون داده های بد یا خوب دارد.(199، آزاد، 1372).

افرادی که داری منبع کنترل بیرونی هستند فکر می کنند برون داده های بد یا خوب ارتباطی با رفتار خود آنها ندارد و از کنترل آنها خارج است.

1-5-1-2- تعریف عملیاتی:

عبارتنداز نمره‌اي كه آزمودني از آزمون منبع كنترل بدست آورده شده است. منبع کنترل مولفه ای است که آزمون منبع کنترل جولیان راتر آن را می سنجد.

1-5-2- عزت نفس:

 مقدار ارزشی که ما به خود نسبت می دهیم عزت نفس نامیده می شود به عبارت دقیق تر، عزت نفس مقدار ارزشی است که ما فکر می کنیم دیگران برای ما به عنوان یک شاخص قائل هستند (ساندفرد[11]، فرانک[12]، 1956)

 عزت نفس مولفه ای است که آزمون عزت نفس کوپراسمیت آن را می سنجد.

تعريف عملياتي عزت نفس عبارتند از نمره‌اي است كه آزمودني از آزمون عزت نفس كوپر اسميت بدست آورده شده است.



نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.