ورود کاربران
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین
وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
17 نفر
اعضا :
0 نفر
مجموع :
17 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
1077
تعداد کل بازدید ها :
24916395
گزارشات سایت
فايل هاي رايگان:
105 فايل
فایل های غیر رایگان :
4,490 فايل
فایل های ويژه:
220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
2,245 كاربر
مقاله مدیریت دانش و مدلهای مختلف آن
دسته بندي : پروژه و مقاله,مدیریت
حجم فایل : 27.26 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 35 صفحه
تعداد بازدید : 322 مرتبه
حجم فایل : 27.26 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 35 صفحه
تعداد بازدید : 322 مرتبه
قیمت:
1,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
فروشنده ی فایل
توضیحات :
عنوان : مقاله مدیریت دانش و مدلهای مختلف آن
این فایل با فرمت word و آماده پرینت میباشد
فهرست
مقدمه 2
1-1- بيان موضوع 4
1-2- اهميت و ضرورت موضوع 6
1-3- اهداف تحقيق 9
1-4- سؤالات اساسي تحقيق 10
5- نقش فناوري سازماني در پياده سازي
مديريت دانش چيست؟ 10
1-5- فرضيات تحقيق 11
فرضيه هاي فرعي : 11
روش تحقيق 15
3-4-1 اسناد و مدارك كتابخانه اي 21
3-4-2- مشاهده 21
3-4-3- مصاحبه 23
3-4-4- روش پرسشنامه 24
3-6- قلمرو مكاني تحقيق 28
3-7- تجزيه و تحليل داده ها 30
3-9- برآورد حجم نمونه و روش نمونه گيري 31
مقدمه
مديريت دانش مجموعه اي از روشها است كه ناظر بر كشف و بهره برداري ازمنابع ذهني يك سازمان يعني بهره برداري كامل از اذهان كليه افراد سازمان مي باشد. مديريت دانش در مورد يافتن، آزاد سازي، تباديل و سرمايهگذاري بر روي ارزشمندترين منبع سازمان يعني تخصص و مهارت و روابط افراد يك سازمان با يكديگر مي باشد. درخلال دهه گذشته، اين آگاهي روز افزون حاصل گرديده كه سازمان ها بايد سرمايه معنوي و ابزارهاي فني خود را به درستي مديريت نمايند چرا كه اين سرمايه ها در قلمرو اطلاعات قرار دارند، يعني بايد افراد سيستم هاي اطلاعاتي، به صورت كارار به كار گرفته شوند. بنابراين مديريت دانش به عنوان يك متدولوژي براي توليد، حفظ و بهره برداري ازانواع دانشي به كار مي رود كه هر سازمان در فعاليت هاي روزانه خود از آنها سود مي جويد.
1-1- بيان موضوع
دانش مصنوعي نيست كه امروزه يكباره به وجود آمده باشد. انسان در مسير تاريخ تكاملي خود و تكامل اجتماعي ناشي از آن همواره توليد كننده دانش بوده است و از آن در ايجاد تغير در جامعه استفاده نموده است. به هر حال اين دانش به صورت ضمني در جوامع مختلف بشري در دوران هاي مختلف آمده، ثبت شده و انتقال داده شده و خود باعث ايجاد تغييرات بعدي شده است ( سعيدي كيا، 1384):
دانش دارايي واقعي سازمان است. در گذشته سازمان ها اين دارايي را تنها در جهت بهبود عملكرد شخصي خود مورد استفاده قرار مي دادند. در حاليكه امروزه سازمانها در تلاش براي به جريان انداختن دانش كليه پرسنل در كليه سطوح سازماني مي باشند، تا اهداف سازمان بيش از پيش مورد دستيابي قرار گيرد. اين امر منجر به رواج ديدگاه جديدي به نام مديريت دانش در مباحث مديريتي و زمينه هاي موضوعي مرتبط شده است.
مديريت دانش به دنبال يافتن، آزاد سازي، تبادل و سرمايهگذاري بر روي ارزشمندترين منبع سازمان يعني تخصص، مهارت و روابط افراد يك سازمان با يكديگر مي باشد. بنابراين مديران دانش بايد با ايجاد زمينههاي مشاركتي درسازمان، زمينه را براي يادگيري افراد فراهم سازند و به افراد سازمان كمك كنند تا ايدههاي جديد توليد نموده و آنها را به نوآوري موفق تبديل كنند.
بنابراين مديريت دانش عبارت است از تلاش براي كشف داراي نهفته در ذهن افراد و تبديل اين گنج پنهان به دارايي سازماني، به طوري كه مجموعه وسيعي از افرادي كه درتصميم گيريهاي سازمان دخيل هستند به اين ثروت دسترسي داشته باشند و از آن استفاده نمايند(Larry & prusak, 1999)
مقدمات مديريت دانش كمك مي كند كه دانش و تجارب پنهان فردي، به دانش آشكار تبديل شود. بدين ترتيب دانش در اختيار همگان قرار گيرد و از اين طريق مي توان سرمايه سازمان را افزايش داد.
درسالهاي اخير، مشاركت برق منطقه اي استان يزد با انبوهي از كاركنان مواجه بوده است كه ساليان سال در امر توليد، انتقال و توزيع برق مشغول بوده اند و بازنشسته و يا در حال بازنشسته شدن هستند و اندوختههاي گران بهاي خود را كه درطول سالها اشتغال به دست آورده اند با خود مي برند و آنچه از دانش و تجربيان افراد بازنشسته به جاي مانده است چيزي نيست جز آنچه سينه به سينه نقل شده است. ولي آنچه مهم است اين است كه آيا مي توان از طريق سازمان يك سيستم هماهنگ به وجود آورده كه اين دانشها را شناسايي و جمع آوري كرده و در اختيار ديگر كاركنان قرار دهد.
به همين جهت اين پروژه انتخاب شده كه امكان سنجي اجرايي مديريت دانش در سازمان برق منطقه اي يزد را به عنوان يك رويكرد جديد مطرح كرده و گامهاي اجرايي مديريت دانش را در اين سازمان مورد بررسي قرار دهد.
1-2- اهميت و ضرورت موضوع
با كمي دقت به ماهيت سازمانهاي دولتي درخواهيم يافت كه طي چند سال آينده بخش اعظمي ازكارمندان دولت بازنشسته خواهند شد كه مشخصاً تعداد زيادي ازاين افراد از مديران و متخصصان رشته اي مختلف هستند و در اختيار گرفتن و استفاده از دانش اين افراد قبل از بازنشسته شدن آنها يكي از مخاطرات و مشكلات اصلي دولت ها است.
اطلاعات و دانش افراد مشغول به كار در سازمان ها يكي از منابع مهم هر سازمان است. اين منابع سرمايه سازمان را تشكيل مي دهند به طوريكه مي توان ادعا نمود كه سازمان هاي امروزي بدون داشتن نمي توانند خود را سامان دهند و به عنوان شركتي پويا در محيط پر تلاطم امروزي خود را حفظ كنند. آنها به اين واقعيت دست يافته اند كه چه قدر با اهميت است كه بدانند كه چه چيزهايي را مي دانند و بايد قادر باشند كه ازدانش موجود حداكقر استفاده را ببرند كه چه چيزهاي را مي دانند و بايد قادر باشند كه از دانش موجود حداكثر استفاده را ببرند. اين دانش در جاهاي مختلفي چون بانكهاي اطلاعاتي، پايگاه هاي دانش، در قفسه ها، كشوي ميزها و در ذهن كاركنان و به طور كلي در تمام سطح سازمان پخش شده است.
بنابراين در سالهاي اخير مديريت دانش سازماني به عنوان يك زمينه بحث انگيز مطالعاتي مورد توجه بوده كه بسياري از مجريان، متخصصان دانشگاهي و مديران را جذب كرده است.
نظرات کاربران :
نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.