ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    4 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    4 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    641
تعداد کل بازدید ها :
    24923768
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,249 كاربر
مقاله ارزیابی عوامل استرس زای شغلی مدیران آموزشی مدارس متوسطه مناطق نوزده گانه شهر تهران
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 87.57 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 99 صفحه
تعداد بازدید : 148 مرتبه


قیمت: 3,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -3

فروشنده ی فایل

maghale33
سایر فایل ها
توضیحات :

عنوان : مقاله ارزیابی عوامل استرس زای شغلی مدیران آموزشی مدارس متوسطه مناطق نوزده گانه شهر تهران

این فایل با فرمت word و آماده پرینت میباشد

 
 فهرست
 
فصل اول
كليات تحقيق
فصل دوم
مباني نظري تحقيق 
فصل سوم
روش تحقيق
فصل چهارم
تجزيه و تحليل داده هاي تحقيق
فصل پنجم
نتيجه گيري و پيشنهادات
 منابـع
 
 
مقدمه 
اكنون  كه در آستانه قرن بيست و يكم به سر مي بريم با توجه به پيچيدگي و تغييرات روزافزون جامعه و رشد ، توسعه فن آوري، مساله فشار رواني در جامعه يك مشكل چشمگير و خطرناك به نظر مي رسد.هر چند كاربرد واژه استرس در روانپزشكي سابقه طولاني دارد ؛‌ولي در سالهاي اخير استفاده از آن در روانشناسي مديريت و رفتار سازماني نيز متداول گرديده و به سبب رايج بودن آن در زندگي اجتماعي افراد، بخشي از مباحث سازماني به استرس اختصاص يافته است.
كسي به درستي نمي داند كه آيا فشار رواني واقعا در حال حاضر بيش از گذشته است يا خير ،‌اما كارشناسان معتقدند نفوذ اين پد يده روزافزون است.دكتر بنسون از دانشگاه هاروارد مي گويد ما در دنيايي از بي ثباتي و عدم امنيت زندگي مي كنيم هر چيزي از تهديد اتمي گرفته تا نداشتن تامين شغلي و اثرات زيانبار داروها گواه اين مدعاست. (اليوت ، 1370، ص13)
تغييراتي كه در محيط سازمان پديد مي آيد،‌ همچون تغيير در گردش كار ،‌استفاده از تكنولوژي تازه ، برپايي جلسات اداري ، بحث درباره نيازهاي هر بخش ، بحث هاي مالي و بودجه اي ،‌كمي در آمد موسسه ، قوانين و مقررات محدود كننده ، تزلزل وضع سازماني كاركنان ، فشار مديريت و كارمندان ،‌فشار هيئت مديره يا روساي سازمان بر مدير را مي توان نمونه‌هايي از عوامل فشار رواني سازماني به حساب آورد. (علوي ، 1378، صص 34-33)
بيان مساله 
در دنياي كنوني استرس به عنوان يكي از آفات نيروي انساني محسوب شده است، اثرات مخرب استرس بر زندگي فردي و اجتماعي كاملا مشهود بوده و مديران يكي از آسيب پذيرترين قشرها در برابر استرس هستند.علي رغم اين نظر كه فشارهاي عصبي مفيد نيز وجود دارد و مقداري از فشارهاي عصبي براي ايجاد تحرك و تلاش در انسان ضروري است زمانيكه بحث فشار عصبي مطرح مي شود بيشتر به عوارض و ضايعات آن توجه شده و فشار عصبي مضر مد نظر قرار مي گيرد.به هر حال فشار عصبي آثار فراواني بر عملكرد فعاليتهاي اعضاي سازمان دارد ، فشار عصبي حاد نيروي انساني سازمان را ضايع مي كند و پايه هاي سازمان را متزلزل مي سازد بدين ترتيب است كه فشار عصبي در سازمان همچون آفتي نيروها را تحليل مي برد و فعاليتها و تلاشها را عقيم مي سازد.از ميان نشانه هاي عمومي استرس موارد زير از جمله بي اشتهايي يا اشتهاي زياد ، بيخوابي يا خواب بيش از اندازه، دردهاي مداوم ،‌خلاء ذهني و احساسي ، فشار در محيط كار، ‌درگيري با كارفرما ، ترس از شكست ، و غيره آشكارتر است. (غفوريان ، 1375، ص37)
به طور كلي ، بروز فشار در سازمانها كارآيي نيروها را مي كاهد ، همكاري جاي خود را به رقابت مخرب مي دهد و ارتباطات سازماني مختل مي گردد.مديري كه گرفتار فشارهاي عصبي و رواني است نمي تواند با زير دستان خود رابطه صحيح برقرار نمايد ، با فرادستان خود دچار مشكل مي شود و ارباب رجوع را از خود ناراحت مي كند.به علاوه ،‌عوارض ناشي از كم كاري ، تاخير ،‌غيبت ، جابجايي ، ترك خدمت و در نتيجه كاهش بهره‌وري و عوارض فيزيكي ـ رواني  فشارهاي عصبي ، خسارتهاي جبران ناپذيري را براي سازمانها به ارمغان مي‌آورد.
در ميان سازمانهاي اجتماعي، هيچ  سازماني به اندازه آموزش و پرورش حساس نيست ،‌زيرا همچنانكه مي دانيم آموزش و پرورش زير ساز تمامي سازمانهاي يك جامعه است و در اين ميان مديران آموزشي از مهمترين اركان تعليم و تربيت مي باشند.بنابراين بررسي عوامل فشار زاي مديران آموزشي مي تواند گام مثبتي در جهت ارتقاي شغلي آنان از طريق كاهش يا تعديل تاثير عوامل فشارزا و در نتيجه ،‌ارتقاي آموزش و پرورش باشد.
ضرورت  و اهميت موضوع
بر اساس گزارش آكادمي امريكائي پزشك خانواده ، دوسوم بيماران پزشك خانواده دچار ناراحتي هاي متاثر ار فشار رواني بوده اند در همين حال هزينه هاي سنگين ناشي از آثار اينگونه ناراحتي ها در غيبت افراد ،‌هزينه هاي سرسام آور درماني شركتها و كاهش توليد ،‌صاحبان صنايع را بيمناك كرده است.سرطان ، ناخوشي هاي ريوي ،‌تلفات ناشي از سوانح ، سيروز كبدي و خود كشي كه در آمريكا شش عامل مهم مرگ و مير تلقي مي شود سهم عمده اي ايفا مي كند. فشار رواني همچنين در تسريع شرايط منتهي به طلاق نقش مهمي ايفا مي كند.
توجه به شيوع فشار رواني عكس العمل هاي گسترده اي را براي مقابله با آن به دنبال داشته است.داروها ي رفتاري براي مقابله با بيماريهايي كه در ارتباط با فشار رواني هستند عرضه شده اند و راههاي چگونگي تاثير عوامل عاطفي در بنيه دفاعي بدن تحت مطالعه مي‌باشد. شركتهاي بزرگ برنامه هاي جامعي براي كنترل فشار رواني براي مجرياني كه در اين زمينه در زحمت هستند تدارك ديده اند.
مدير انستيتوي امريكائي فشار رواني در شهر نيويورك مي گويد: فشارهاي رواني امروزه نسل جديدي از جويندگان تحرك و جنب و جوش به وجود آورده است كه اغلب به ضرر خود ، هيجان و بيقراري را بر آرامش ترجيح مي دهند. مثلاً چتر بازان از پرش آزاد بيش از پرش با چتر نجات احساس لذت مي كنند و …
به دو دليل بررسي عوامل سازماني موثر در فشار رواني ضروري است .نخست آنكه كوتاهي در اين امر مي تواند بر توان منابع انساني يك سازمان زيانهاي فراوان وارد سازد و پي آمدهاي منفي اقتصادي مانند كاهش توليد يا توليد پر از كاستي را فراهم آورد ، دوم آنكه هر گاه اين عوامل به درستي باز شناخته شود و با تدبير و دور انديشي هدايت و سرپرستي گردد مي تواند در بهبود كار و بالارفتن خشنودي كارمند وافزايش بازده سازمان موثر آيد.در غير اين صورت ،‌سازمان براي فشارهايي كه در درون خود پديد مي‌آورد يا نا خواسته در درون آن پديدمي آيد بايد هزينه اي بس گزاف بپردازد. (طوسي،1375، ص 75)
از آنجاييكه آموزش و پرورش وظيفه بسيار سنگين هدايت نسل آينده را به عهده دارد ،‌ و به واسطه اينكه درصد زيادي از افراد جامعه به عناوين مختلف در امر آموزش و پرورش درگير هستند ،‌انجام تحقيقات كاربردي كه بتواند مسائل و مشكلات اين حوزه را شناسايي و حل كند و بر پيشرفت و بهبود عملكرد اين بخش مهم از جامعه تاثير بگذارد ضروري به نظر مي‌رسد .شناسايي عوامل فشار زاي شغلي مديران آموزشي نيز مي تواند يكي از اين نوع تحقيقات است كه مي‌تواند گامي هر چند كوچك در اين ورطه عظيم باشد.
اهداف تحقيق 
يكي از مسائل و مشكلاتي كه امروزه در تمام سازمانها منجمله سازمانهاي آموزشي شيوع پيدا كرده است پديده استرس مي باشد كه به دليل داشتن پيامدهاي نامطلوب بي شمار ،‌مورد توجه اكثر علماي سازمان و مديريت قرار گرفته است و با توجه به اينكه هنوز اين مسئله در سازمانهاي آموزشي كشورمان مورد تحقيق و تفحص دقيق قرار نگرفته است هدف ما در اين تحقيق عبارت است از:
1.بررسي عوامل استرس زاي شغلي مديران آموزشي دبيرستانهاي شهر تهران 
2.مقايسه عوامل استرس زاي شغلي مديران آموزشي زن و مرد
3.مقايسه عوامل استرس زاي شغلي مديران آموزشي متخصص و غير متخصص
4.مقايسه عوامل استرس زاي شغلي مديران آموزشي با سنوات خدمت زياد و كم.
سوال و فرضيات تحقيق
اين پژوهش بر اساس موضوع و اهدافش از يك سوال اصلي و سه فرضيه فرعي تشكيل گرديده است.
- سوال اصلي تحقيق 
از نظر مديران آموزشي عوامل زير تا چه ميزان موجب استرس شغلي مي شود؟
1.امكانات فيزيكي نامناسب 4.روابط نامناسب كاري
2.سنگيني كار 5.ويژگي هاي نقش
3.عدم امكان رشد حرفه اي 6.مسائل و مشكلات مالي
- فرضيات فرعي تحقيق
1. عوامل ايجاد كننده استرس در بين مديران زن و مرد متفاوت است.
2.عوامل ايجاد كننده استرس در بين مديران متخصص و غير متخصص متفاوت است.
3.عوامل ايجاد كننده استرس در بين مديران با سنوات خدمت كم و سنوات خدمت زياد متفاوت است.
تعريف واژه هاي اساسي
استرس- هر نوع فشار رواني يا جسمي، كه درجه آن از نظر قدرت يا تداوم از حد ظرفيت سازشي ارگانيسم فراتر رود و به ناسازگاري يا اختلال منجر شود. (پرومود باترا، 1375، ص5)
در اين پژوهش منظور از استرس، فشارهاي رواني يا جسماني است كه بر فرد وارد مي شود و فرد را دچار ناراحتي و پريشاني مي كند، مي باشد.
استرس‌زا ـ هر عاملي كه بتواند به شكلي واكنش استرس را در فرد بر انگيزد استرس‌زا ناميده مي شود. ( احمدي ، 1375، ص 15)
منظور از استرس زا در اين پژوهش شش عامل از عوامل سازماني موثر در فشار رواني مدير ان آموزشي است كه عبارتند از: شرايط فيزيكي نامناسب، سنگيني كار، عدم امكان رشد حرفه اي، روابط نامناسب كاري، ويژگيهاي نقش و مسائل و مشكلات مالي.
استرس شغلي ـ كنش متقابل بين شرايط كار و ويژگي هاي فردي شاغل به گونه‌ايست كه خواستهاي محيط كار بيش از آن است كه فرد بتواند از عهده آنها بر آيد. (آرراس، 1377، ص17)
در اين پژوهش منظور از استرس شغلي، فشارهاي رواني يا جسماني هستند كه در محيط كار بر فرد وارد مي گردند و باعث مي شوند فرد نتواند بدرستي از عهده كار برآيد.
محيط فيزيكي سازمان ـ در پژوهش حاضر شامل عواملي همچون نور ، سر و صدا ،‌تهويه ، معماري و استحكام ساختمان، امكانات آموزشي و پژوهشي ، طراحي و چيدمان كلاس و غيره مي باشد.
سنگيني كار ـ شامل دو جزء گرانباري و كم باري نقش مي باشد.در گرانباري نقش فرد يا مهارت لازم براي انجام كار را ندارد يا اينكه وقت كافي براي انجام كارهايش را ندارد و كمباري نقش وضعيتي است كه در آن از مهارتهاي شخصي به طور تمام و كامل استفاده نمي‌شود. (آرراس، 1377، ص74)
در اين تحقيق نيز سنگيني كار يعني اينكه فرد شاغل مهارت يا وقت كافي براي انجام كار را ندارد و همينطور موظف به انجام وظايفي پايين تر از سطح شايستگي يا توانائيهايش مي‌باشد.
عدم امكان رشد حرفه اي ـ يا توقف شغلي وضعيتي است كه در آن افراد احساس مي‌كنند محبوس شده اند ، زيرا كاري كه آنها انجام مي دهند همواره همين بوده و هست. (آرراس، 1377، ص 95)
در پژوهش حاضر عدم امكان رشد حرفه اي يعني اينكه: فرد شاغل فرصت يا امكانات، لازم جهت به روز كردن اطلاعات و در نتيجه ارتقاء شغلي خود را ندارد.
روابط نامناسب كاري ـ يعني محيط كار جوي را به وجود مي آورد كه فرد نمي تواند در آن روابط صميمانه و توام با اعتماد با همكاران، زير دستان و روساي خود داشته باشد.
در تحقيق حاضر منظور از روابط نامناسب كاري، علاوه بر عدم روابط صميمانه با همكاران و روسا، شامل وجود قوانين خشك و انعطاف ناپذير و نبود معيارهاي صريح و روشن براي ارزيابي عملكرد در محيط كار نيز مي باشذ.
ويژگي هاي نقش ـ شامل ابهام نقش و ناسازگاري نقش مي باشد. در ابهام نقش ، فرد نمي داند كه چه انتظاري از وي براي انجام شغل اش دارند.و ناسازگاري نقش زماني رخ مي دهد كه تن دادن به مجموعه اي از الزامهاي شغلي با پذيرش مجموعه ديگري از الزامهاي شغلي ، مغاير و يا به كل ناممكن باشد. (آرراس، 1377، ص75)
در پژوهش حاضر منظور از ويژگيهاي نقش شامل روشن نبودن حيطه وظايف و مسئوليتهاي محوله، تلاش براي هدفهاي مهم، انتظارات ضد و نقيض زيردستان و بالادستان، تداخل مسئوليتها و وجود تعارض بين هدفهاي فردي يا انتظارات سازمان است.
مسائل  مالي ـ در پژوهش حاضر مسائل مالي، شامل تخصيص منابع مالي و انساني جهت آموزش و پرورش، مسائل مربوط به تامين هزينه هاي زندگي مديران، تجهيزات اداري و آموزشي و امكانات رفاهي مي باشد.
متخصص ـ منظور از متخصص در اين پژوهش كسي است كه تحصيلات دانشگاهي وي مديريت آموزشي مي باشد.
سنوات خدمت ـ در پژوهش حاضر به طور قرار دادي مديراني كه بيش تر از ده سال از مديريتشان مي گذرد  را با سابقه و مديراني كه كمتر از اين ميزان مديريت كرده‌اند كم سابقه در نظر گرفته شده است.
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.