ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    5 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    5 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    1252
تعداد کل بازدید ها :
    24926908
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,249 كاربر
بررسی عزت نفس دانشجویان خود شکوفا در زمینه های ورزشی و تحصیلی
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم انسانی,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 193.93 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 105 صفحه
تعداد بازدید : 501 مرتبه


قیمت: 6,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 3

فروشنده ی فایل

honarmand
سایر فایل ها
توضیحات :
این فایل دارای فرمت word و آماده ی پرینت می باشد.
 
موضوع:بررسی عزت نفس دانشجویان خود شکوفا در زمینه های ورزشی و تحصیلی
 
 
 
فهرست
 
عنوان                                                                                                                             صفحه
 
---
فصل اول.. 1
 
مقدمه.. 2
 
كليات (بيان مسأله).. 4
 
اهميت و ضرورت مسئله :.. 8
 
اهداف تحقيق :.. 11
 
 فرضيه هاي تحقيق::.. 13
 
متغيرهاي تحقيق ( تعريف نظري متغيرها –تعريف عملياتي)   14
 
فصل دوم.. 15
 
يادگيري و انگيزش در خود شكوفايي.. 16
 
تاريخچه كوتاه پژوهش پرورشي درباره انگيزش.. 17
 
هدف.. 21
 
كارايي شخص.. 22
 
منابع انتظار پيامد.. 23
 
نظريه انتساب.. 24
 
الگوگيري:.. 27
 
موضوعات اخلاقي در تغيير رفتار.. 29
 
تغيير دادن رفتارهاي اكتسابي در خودشكوفايي.. 40
 
تحقيقات و مطالعات خارجي.. 46
 
فصل سوم.. 50
 
روش تحقيق.. 51
 
جامعه آماري.. 53
 
حجم نمون و نمونه آماري.. 54
 
ابزار گردآوري اطلاعات.. 55
 
روش گردآوري اطلاعات.. 56
 
روش آماري.. 57
 
فصل چهارم.. 58
 
تجزيه و تحليل يافته ها :.. 59
 
جدول پراكندگي نمرات در 3 بخش عزت نفس ، ورزش و تحصيل   60
 
نمرات سه گانه دختران و پسران دانشجو و نتايج آماري   62
 
جدول نمرات عزت نفس و نمرات تحصيلي و ورزش پسران   66
 
جدول نمرات عزت نفس و نمرات تحصيلي و ورزش پسران   67
 
عمليات آماري.. 72
 
آزمون فرضيه ها.. 76
 
فصل پنجم.. 78
 
بحث و نتيجه گيري.. 79
 
محدوديتها و مشكلات.. 84
 
پيشنهادات :.. 85
 
منابع و مآخذ.. 86
 
ضمائموپيوست ها.. 87
 
 
 
 
 
چكيده
 
 
 
هدف تحقيق حاضر با عنوان بررسي عزت نفس دانشجويان خود شكوفا در زمينه عزت نفس دانشجويان دختر و پيشرفت تحصيلي رابطه بيشتري وجود دارد و در پسران بين عزت نفس دانشجويان پسر پيشرفت ورزشي رابطه عميق تري وجود دارد . براي اين كار جامعه آماري ما دانشگاه آزاد اسلامي بود كه 200 نمونه انتخاب شد 100 نمونه دختر و 100 نمونه پسر و نيز براي سنجش خود شكوفايي از ميانگين معدل كل در آزمودنيها در ترم هاي گذرانده استفاده شد و نيز با مراجعه به پرونده تحصيلي و يا سوال از خود آنها به عنوان نمره خود شكوفايي ورزشي و تحصيلي استفاده شد. و از پرسشنامه كوپر اسميت استفاده شد و از دو روش آمار استنباطي و توصيفي استفاده شده و در آمار توصيفي به نشان دادن ميانگين و نمرات عزت نفس دانشجويان دختر و پسر پرداخته ايم و از نمودار و جداول فراواني استفاده شده است و در مقايسه آمار استنباطي از روش آماري خي دو براي معني داري و رابطه عزت نفس با خود شكوفايي در متغيير ورزش و تحصيل استفاده كرده ايم. و متغيير مستقل عزت نفس و متغيير وابسته خود شكوفايي و يا عدم شكوفايي تحصيلي و ورزشي دانشجويان است.
 
مقدمه
 
ويژگي ها و خصوصيات شخصيتي همواره مورد توجه و مطالعه و تحقيق صاحب نظران و فلاسفه و حكيمان و پزشكان و عرفا در سال هاي اخير روان شناسان و روان كاوان و متخصّصان رفتاري و كارشناسان مختلف مددكاري و مشاروه و روان شناسي بوده و هست.
 
علّت اين توجه و علاقه كاملاً روشن است. انسان اگر هم در يك هيأت و كُلّ مورد مطالعه و تحقيق قرار گيرد نمي توان از خصوصيات قد و وزن و علايق و استعدادها و توان و هوش و اراده و تصميم گيري و انزوا و گريز از گروه و افسردگي و اضطراب و ويژگي هاي مهمّ او را ناديده گرفت. (توزنده جاني، 1374 ، ص 15)
 
اگر هم در نظر داشته باشيم به صورت قياسي رفتارها را بررسي كنيم لاجرم به پرداخت موارد فوق ناگزيريم.
 
در شكل استقرايي كه اين اصل است و نمي توان پارامترهاي هوش و توانايي و حافظه و احساس و ادارك و تعاملات را ناديده گرفت، اصولاً تحقيق در همين زمينه ها ما را به يك نگرش و نتيجه كلّي معطوف مي كند. و تأثير خود آگاهي از نتايج عملكرد طي تحقيقات تجربي و آزمايشگاهي در سال هاي اخير كاملاً به اثبات رسيده است.( پل فرس، 1380، ص 63)
 
خود شكوفايي يك واژه و اصطلاح تازه و جديد است كه وارد ادبيات روان شناسي شده ولي مفهوم آن تا حد زيادي روشن است. و در تعريف تحققّ و برآورده كردن همه قابليت ها و توانايي هاي بالّقوه و فعليت آنها در رسيدن به هدف را شامل مي شود. (دوان شولتزه، 1377، ص 366)
 
خودشكوفايي گاهي يك قطبي است يعني فردي هيچ گونه قابليت رفتاري و شناختي و هنري و عملي و اجتماعي ندارد. اما ممكن است در يك زمينه ديگر مثل آشپزي و يا ورزش و يا ... برجستگي و نبوغ خاصي داشته باشد. (شولتز، 1377)
 
ابراهام مزلو در طبقه بندي نياز كه از نيازهاي فيزيولوژيكي و ايمني و نظم و ثبات و نيازهاي عاطفي و تعلّق و عشق  و نياز به احترام از جانب خود و ديگران تا نياز به خود شكوفايي و يا تحقق خود را شامل مي شود به اين نيازها و سلسله مراتب پرداخته است. (شولتز، 1377، ص 362)
 
شكوفايي دانشجويان در تحصيل و ورزش از اهميت بسيار زيادي برخوردار هستند. زيرا هر دو شاخصي آينده علمي و توانايي كاركردي شغلي و درآمدي و خانوادگي را از يك سو و سلامت و بهداشت روان و توانايي و قدرت رويارويي وي در مقابل مشكلات و معضلات را نشان مي دهد. و در اين تحقيق قصد داريم. شاخص هاي ورزش و تحصيل دانشجويان خود شكوفا را در مقايسه با دانشجويان عادي به تحقيق و مطالعه نشان دهيم. 
 
بحث و نتيجه گيري
 
همواره مسايل گوناگوني در مهمترين فعاليتهاي عمومي و سرنوشت ساز جوانان و نوجوانان بخصوص امر (تحصيل و فعاليتهاي ورزشي) دخالت دارند كه از علاقه و انگيزه فردي تا امكانات و خدمات لازم و شرايط و مقتضيات خانوادگي و نيز نحوه ي نگرش دولت مردان به امر ورزش و حتي نوع و خصوصيات افرادي كه به ورزش و يا تحصيل روي مي آورند و نيز عواقب و تبعاتي كه از ناحيه تحصيل و ورزش در آينده شغلي و خانوادگي و فردي و عقيدتي افراد حاصل مي شود. اين امور مورد توجه جوانان و نوجوانان و در اينجا دانشجويان پسر و دختر مورد پژوهش قرار پژوهش قرار گرفته است. و صرف نظر از مباني فيزيولوژيكي و اساس و بنيان فلسفي ورزش و تحصيل امروز قريب به اتفاق جوانان و نوجوانان به تحصيل و ورزش روي مي آورند. اگردر بخش هايي و نيز شرايط زماني خاص از ورزش كنار كشيده مي شوند ولي معمولاً ادامه درس و تحصيل يك ضرورت و مستلزم ادامه حيات آينده شغلي  محسوب مي شود.
 
با فرض توجه دانشجويان دختر و پسر به ورزش و نيز ادامه ي تحصيل و پيشرفت تحصيلي در دانشگاه بر آن شد كه رابطه عزت نفس با متغير ورزش و تحصيل را با هم بسنجيم اما در عين معني دار بودن تاثير عزت نفس در ورزش پسران بالاتر از تاثير عزت نفس در دختران بوده است.
 
دانشجويان اندازه گيري كند كه با انتخاب 200 نفر دانشجو (100 دختر و 100 پسر استفاده از پرسشنامه عزت نفس كوپر اسميت نمرات ترم هاي قبلي در درس ورزشي (تربيت بدني) و نيز معدل ترم گذشته به عنوان نمايانگر پيشرفت تحصيلي صرف نظر از اعشار معدلي، در واقع 3 نوع نمره خام در اختيار قرار گرفت.
 
نمرات عزت نفس با اجراي تست عزت نفس كوپر اسميت كه ماده ها از 56 ـ 32 پراكنده شده اند و چون در برخي از موارد خاص نمره 29 نيز ثبت شد فلذا حداقل كوپر اسميت را از 25 تا 60 منظور كرديم تا فردي از نمره عزت نفس خارج نباشد.
 
نمرات ورزشي كه از طريق كارنامه و يا واحد ارزشيابي امتحانات استخراج گرديد.
 
و نمره پيشرفت تحصيلي كه معدل درسي ترم قبل دانشجويان مد نظر واقع شد.
 
در اين تحقيق رابطه ي عزت نفس با فعاليت هاي ورزشي و تحصيلي دانشجويان كاملاً نشان داده شد. و رابطه عزت نفس دانشجويان خود شكوفا و خود جوش در زمينه هاي ورزشي و تحصيلي كاملاً اثبات گرديد.
 
رابطه عزت نفس با متغير ورزشي و موفقيت تحصيلي كاملاً مشخص است بندورا و كوپرز (1964)  طي تحقيق گسترده اي نشان دادند كه بين ميل به تلاش جسماني و از خودگذشتگي براي رسيدن به هدف و متكي بودن به خود و داشتن عزت نفس رابطه وجود دارد.
 
در اين تحقيق محققان نشان دادند كه چگونه يك الگوي بزرگسال مي تواند بر خود نظام دهي امكان تقويت كردن در خود براي رفتارهاي مورد دلخواه را بيازمايد و در آن اثر بگذارد.
 
در اين تحقيق ابتدا كودكان مشغول بازي پولينگ بودند و فرد بزرگسال براي آن ها نمره در نظر گرفت نمره ها بين 5 تا 30 بود براي كودكاني كه بازي مي كردند براي هر گروه كودكان كه نمره 20 يا بيشتر مي گرفتند يك مشكلات به آنها پاداش مي دادند.
 
براي گروه دوم از كودكان اين بزرگسالان آسانتر گرفت و براي هر نمره بالاي 10 به آنها پاداش مي داده مانند اغلب آزمايشهاي نظير اين فرد بزرگسال قبل از اينكه كودك بازي را شروع سالن را ترك كرد و كودك مخفيانه مورد مشاهده قرار گرفت و كودكان از همان ملاك هايي كه ديده بودند براي پاداش دادن به خود استفاده مي كردند كودكان گروه سوم كه هيچ الگويي را مشاهده نكرده بودند صرف نظر از اينكه چه نمره ايي كسب كردند به خود پاداش دادند.
 
اين بررسي نشان داد كه كودكان مي توانند هر يك از دو معيار سخت گير و آسان گير در خود نظر دهي را با مشاهده يك الگو بكار ببرند و بندورا و والترز حدس زدند كه وقتي كودكان سال هاي زيادي رفتارهاي والدين خود را مشاهده كنند بايد تجربه هاي يادگيري زيادي از اين نوع صورت گرفته باشد، البته والدين علاوه بر اينكه وظيفه يك الگو را بر عهده دارند ممكن است به طور مستقيم هر يك از معيارهاي سخت گير و آسان گير پيشرفت و خود نظم دهي رادر كودكان تقويت كنند.
 
نتيجه : استمرار و مشاهده ي رفتار سخت گيرانه و پر جنب و جوش افراد را به رسيدن ماكزيمم الگوي رفتاري ترغيب مي كند و ورزش و الگوهاي ورزشي نمونه بارز اين رفتارهاي سخت كوشانه و ارتقاء عزت نفس در افراد را بالا مي برد .
 
يافته هاي تحقيق حاضر همسو با تحقيق بنده است و نتيجه محقق احتمالاً هر چه عزت نفس بيشتر مي شود حس خودكار آمدي هاي بيشتر مي شود و چه بسا روي توانايي بدني هاي اثر مثبت و فراينده اي مي گذارد.
 
با اين تفاوت كه عزت نفس تاثير بيشتري را بر متغير ورزش در پسران دار و پسران در اين زمينه موفقترند دليل اين امر شايد به خاطر گرايش بيشتر دانشجويان پسر نسبت به دانشجويان دختر به ورزش باشد. و در زمينه تحصيل دوم نقش مهمتري روي دختران دارد ودختران در زمينه تحصيل از عزت نفس بالاتري برخوردارند.
 
و اين دو گروه در مقايسه با دانشجويان عادي كه حتي در برخي از موارد رابطه عزت نفس با فعاليتهاي ورزشي و تحصيلي رابطه معني دار نشان نمي دهد كاملاً اثبات گرديد.
 
در تحقيق (رزُنِ) و دِآندراد( 1959)  مشاهده رفتار  سخت گيرانه و جنب و جوش افراد را به رسيدن الگوي رفتاري ترغيب مي كند و ورزش و الگوهاي ورزشي نمونه بارز اين رفتارها سخت كوشانه و ارتقاء عزت نفس در افراد را بالا مي برد. اين اصل در مورد همه گروه ها در ورزش هاي خاص به اثبات رسيده است نتيجه محقق هر چه قدر عزت نفس در بين پسران بالاتر باشد اثر مثبتي بر روي متغير ورزش دارد و از نظر ورزشي پيشرفت بيشتري مي كنند.
 
عزت نفس در متغير ورزش و تحصيل در پسران و دختران دانشجو موثر بوده و اين تاثير در امر ورزش روي دانشجويان پسر و در امر تحصيل بيشتر روي دختران دانشجو تاثير خود را نشان داده است.
 
 
 
محدوديتها و مشكلات
 
هر تحقيقي و پژوهشي در انجام و اجراي مراحل مختلف دچار مشكلات و محدوديتهاي مي گردد كه اين تحقيق نيز از اين محدوديتها و مشكلات مثتني نبوده است.  و مهمترين و اصلي ترين اين محدوديت ها و مشكلات عبارتند از :
 
1- عدم همكاري تعدادي از آزمودنيها در پاسخ به همه سوالات پرسشنامه
 
2- همزماني اجراي آزمونهاي عزت نفس و جمع آوري اطلاعات با امتحانات ترم بهاره و درگيري دانشجويان با آنها و عدم همكاري كامل و صحيح با محقق و نيز جمع آوري اطلاعات
 
3- عدم امكان ودستيابي به تحقيقات موازي و انجام شده در اين زمينه. تحقيقات اغلب در عرض اين موضوع بودند مثلاً عزت نفس و خود كنترلي يا عزت نفس و شخصيت برون گرايي و ...
 
4- مشكل عمده ديگر عدم دسترسي به منابع دست اول كه متاسفانه عزت نفس به عنوان واژه و اصطلاح روان شناختي و فلسفي در لابه لاي برخي از فصول كتاب ها با نظر گاه هاي مختلف اشاره شده است. و كتاب اختصاصي و مفصل به نام عزت نفس و مباني و بنيان هاي آن راه ها و روش هاي نيل به عزت نفس و عوامل و دلايل شكل گيري عزت نفس و ... توضيح داده نشده است. و همگان با اين فرض كه عزت نفس شناخته شده است ارتباط موضوعات را با آن متغير مطرح كرده اند. 
 
 
این پایان نامه دارای پرسشنامه می باشد.

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.